webForumDet fria alternativet

DataType

4 svar · 257 visningar · startad av henrikjohansson

henrikjohanssonMedlem sedan maj 2000360 inlägg

Jag sitter här och laborerar och då vill jag lista ut information om alla kolumner i en datatable som jag skapat av en databas

For X = 0 To DTnyheter.Columns.Count - 1
            Response.Write(DTnyheter.Columns(X).DataType.ToString & "<br><br>")
        Next

detta listar ut System.String och System.Int32 osv.

Detta är för att jag skall kunna skapa en editeringskontroll där man inte skall kunna försöka mata in egna tal i ett räknar fält eller tex för många tecken i en text falt eller bokstäver i sifferfältet osv.

Det jag vill göra är att jag även vill veta maxlängd och om det är readonly (om det är en räknare) m.m Går det? eller är en datatable fristående från databasen och kan därför inte information om databas fälten?

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

I c#:

int maxlength = DTnyheter.Columns[0].MaxLength;
bool isReadOnly = DTnyheter.Columns[0].ReadOnly;

ok men jag får det inte att fungera.. tex ID som är en räknare är inte skrivskyddad och maxlength är alltid -1 oavsett om det är en sträng med längden 10.

Det jag vill veta är hur datan i databasen måste vara och inte hur datan i datatabellen skall vara. (hoppas ni förstår)

BrimbaMedlem sedan dec. 19995 875 inlägg

.NET Framework Class Library skrev:

If the column has no maximum length, the value is –1 (default).

jo jag vet..
Men det är fortfarande så att jag fyller en datatable med information från en databas. där ett av fälten har maxlängden 50..
och det blir fortfarande -1 i datatablen..

Så det jag undrar är hur man får en datatable att få exakt samma struktur (altså maxlength mm.) som databasen?

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)