Cast from type 'DBNull' to type 'String' is not valid.
Sub GetNyheter(ByVal Maxantal As Integer)
Dim myOleDbConn As OleDbConnection
myOleDbConn = New OleDbConnection()
myOleDbConn.ConnectionString = System.Configuration.ConfigurationSettings.AppSettings.Get("dbconn")
myOleDbConn.Open()
Dim SQL As String = "SELECT top " & Maxantal & " * FROM Nyheter"
Dim MyOleDbDataAdapter As New OleDbDataAdapter()
MyOleDbDataAdapter.SelectCommand = New OleDbCommand(SQL, myOleDbConn)
Dim myDS As New DataSet()
MyOleDbDataAdapter.Fill(myDS)
myOleDbConn.Close()
nyheter.DataSource = myDS
nyheter.DataBind() 'Det är denna raden den klagar på..
End Sub
Är det så att den inte klarar av nullvärden i databasen eller?
för när jag fyller i tomma fält i databasen med nått så fungerar det..
fråga 2:
Kan man använda sig av recordset i .net lika lätt som i gamla ASP? hur ser koden ut isf?
Jodå, visst ska du kunna fylla exempelvis en datagrid med nullvärden. Eller vad är "nyheter" förresten?
Har aldrig jobbat med gamla ASP, men generellt gäller att allt är lättare (och bättre) än i gamla ASP... :) Exakt vad är ett recordset!? Är det en enklare variant av en datatable/dataset? Om du förklarar det för mig så ska jag försöka svara på din andra fråga!
Kan tyvärr inte VB, men ett recordset låter som en simplare variant av en datatable/dataset. Med en datatable kan du lägga en spegling av en tabell från din databas i serverns internminne (ett dataset kan innehålla många tabeller) och arbeta mot denna istället för att jobba direkt mot dbn. Här kan du sedan göra allt - sortera, ta bort, lägga till, uppdatera UTAN att du behöver ha en connection mot din db alls! Behöver du sedan uppdatera din db med en föärändrad datatable så är det naturligtvis inga problem det heller. En datatable kan du även skicka med i viewstate så du aldrig riskerar att tappa den över postbacks.
Ett recordset är med andra ord en sämre variant av en datatable.
jag testade att tillåta nulllängd i databasen men det hjälpte inte..
Var kan man läsa mer om datatable/dataset? det låter som att det är bra att kunna
Du menar alltså att om man skall uppdatera en databas så uppdaterar man först allt i en datatable och sedan synkronisera den mot databasen sedan då?
Är det inte risk för att om det är många användare samtidigt så sitter alla med varsin version av databasen eller uppdateras allas datatables om databasen ändras?