webForumDet fria alternativet

Vad händer med VB i framtiden?

.NET

5 svar · 331 visningar · startad av Blårand

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg
Frågan#1

Vad tror ni kommer att hända med VB i framtiden nu när "vb.net" kommit in på marknaden? Har inte använt "vb.net" men skulle vara intressant att höra lite synpunkter och kommentarer kring programmet, och vad ni tror om "VB:s" framtid?

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Skall väl fasas ut efter vad jag har förstått!

Medlem sedan okt. 20013 217 inlägg

Själva språket "VB" kommer att hänga med i många efterföljare till .NET tror jag. VB 6.0 säljs inte längre över disk enligt MS.

Medlem sedan jan. 20032 356 inlägg

Vad jag har hört (jag vet inte själv då jag inte använt VB.net) så är VB.net "väldigt" krångligt för vanliga hobbyprogrammerare att sätta sig in i, vilket skulle leda till att bredden av bra programmerare i ämnet minskar jämfört med VB, då VB trots allt är så pass lätthanterligt, och många kan lära sig det relativt lätt.

Har hämtat två citat från annan debatt i ämnet, och det skulle vara intressant om ni som har lite kunskap skulle vilja bedöma korrektheten i dessa båda "citat":

Citat 1:
En mycket van programmerare kanske lyckas...fixa ett program och då är det en jävla procedur för att få det att fungera....
Det kan bli en slö Webbsida, HTML eller något annat som man inte tänkt...en alldeles kollosal miss och visar mera på hur nördarna försökt tillrättalägga programmering...enahanda tänkande, många känner väl till att man efter en lång tids kodknackade börjar skriva vanlig svenska med omvänd ordföljd....Det är vad microsoft på ett liknande sätt lyckats med.

Citat 2:
NET är deffinitivt ett steg tillbaka för de som njuter av att sitta på kvällar efter jobbet och knacka fram nått litet nyttigt program...säkert bra för företag med en himla massa programmerare...där företaget kan betala var och ens .NET-kurs på en sisådär 24.000kr.

...99% av alla program är framknackade med freeware-kompilatorer som bara har det man exakt behöver....99% kan inte ha fel...

Källa: http://www.point-blank.nu/visa.asp?I=�W5��񤰡(%2Cz%B1

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Dom har gjort om VB.Net en hel del så om man vill uppgradera sej till det så måste man nästan lära om sej grunderna. T.ex. heter inte CommandButtons Command längre utan Button, dom har tagit bort Picture.hDC så nu måste man använda GetDC(Picture.hDC), m.m.. Så citat 2 tycker jag stämmer litegrann men samtidigt finns det ju privatpersoner som har lätt för att lära sej programmeringsspråk och dom kommer nog kunna fortsätta med VB men måste gå tillbaka en nivå för att sedan jobba upp sej igen.

Medlem sedan feb. 20013 023 inlägg

Jag tycker inte skillnaderna i de båda språken är så stora så att det blir problem att lära sig VB.NET. Funktionaliteten är mycket bättre i VB.NET är mycket bättre dock. VB.NET är definitivt ett stort steg framåt. Att vissa hobbyprogrammerare inte orkar lära sig VB.NET ser jag inte som något problem. VB.NET har blivit mer likt Java och andra språk vilket jag ser som en fördel.

293 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
132 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
158 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)