webForumDet fria alternativet

Tabell används ofta

.NETur .NET

2 svar · 146 visningar · startad av cyprys

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag har en speciell design på en tabell (<table> i HTML) som jag tänker använda ofta och fylla med information. Den ser ut som sådan och ska användas på många sidor.

| En bild |    | En rubrik                        |
-----------------mellanrum------------------
|
|    En ruta med innehållet
|
|
-------------------------------------------------
Här vill jag i vissa fall skriva ut en bild som är 1 px hög 
och bara avslutar rutan och ibland en bild + länk. 
Detta ska bestämmas innan varje ruta skapas.

I tidigare ASP hade jag förmodligen lagt toppen i en sub, lagt innehållet / loopar / koder efter samt en avslutande sub.
Hur skulle .NET-hjärnorna på detta forum tänka?
Vill självklart bara behöva skriva <TABLE> en gång på sidan, eller kan man gör nått bättre med asp:table?
Jag vill kunna skapa kanske 4 st alldeles efter varrandra med olika innehåll eller på helt olika ställen på sidan. En del ska fyllas med en repeater/datalist och en del bara med vanlig text.

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Hmm, jag förstår inte riktigt varför du inte lägger allt i en datalist eller repeater? Det verkar väldigt onödigt att lägga en tabell runt en datalist? Eller har jag missuppfattat frågan?`Med de olika templates som finns i en sådan är det inga problem att göra den layout du visar här.

cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg

Jag skulle vilja göra så ja.
Dock så kommer jag inte alltid att använda tabellen för en datalist eller repeater, utan vill ibland använda den även för statisk text.
Det där med datalist kan vi glömma. Vi säger endast en repeater. Kommer nog inte bli mer ändå.
Jag har annars vissa lösningar som borde funka från tidigare men jag skulle bara vilja höra någon annans förslag (för att antagligen överglänsa mina). Men kortfattat.
En tabell ungefär såhär i gamla ASP.

sub tabell2top(bild, rubrik, bakgrund)
<table><tr><td>"BILDEN HÄR"</td><td>"RUBRIK"</td></tr>
<tr><td background="bakgrund" colspan=2>
end sub

sub tabell2bottom(slut, lank)
</td></tr>
if slut = "bild1" then
/detta
else
/detta andra
end if
end sub

----

call tabell2top
// innhåll
call tabell2bottom
120 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.363dfaf6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)