Jag har följt flera disskussioner här på wF om var man ska lagra sin Databas connection, frågan är nu hur man anropar den i en databashanterings situation?? Låt mig visa ett exempel på hur jag gjort en statisk variant
[red]
public class Access : Meditrix.OleDb.OleDbData
{
public Access() : base(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=D:\Clients\xxx.mdb")
...
...
[/red]
Jag tror jag kommer att ha min connectionstring i en XML-fil ovanför rooten hur kan jag skriva för att hämta den och använda den i min databashantering?
Ja men om man ska lyssna på alla trådar som finns på wF i detta forum som tar upp detta så ska man ha connectionstringen i antingen web.config eller i en XML-fil, och det står på flera olika ställen att "om servern krashar så syns innehållet i web.config för alla"......nått sånt.
därför vill jag lägga den i en XML-fil ovanför rooten......men hur läser jag in den på lätaste sätt??
web.config visas endast om servern är inställd på att visa .config-filer, vilket den inte är. Om dessa filer visas när servern kraschar (vilket jag inte förstår hur) så är det problem med servern och inte web.config.
Du ska ALDRIG ha dina cs-filer (eller vb-filer...) på en skarp server överhuvudtaget, åtminstone inte i din rotkatalog. Den enda nytta de gör är att de blir en säkerhetsrisk, koden är ju kompilerad! Sedan huruvida servern kan krascha och visa filer i klartext vet jag inte riktigt, jag vet däremot att säkerheten i ÍIS har fått en ordentlig uppgradering i nästa generation (som bland annat finns i .net-server där ju RC2 nyligen kommit ut).
Du ska ALDRIG ha dina cs-filer (eller vb-filer...) på en skarp server överhuvudtaget, åtminstone inte i din rotkatalog. Den enda nytta de gör är att de blir en säkerhetsrisk, koden är ju kompilerad! Sedan huruvida servern kan krascha och visa filer i klartext vet jag inte riktigt, jag vet däremot att säkerheten i ÍIS har fått en ordentlig uppgradering i nästa generation (som bland annat finns i .net-server där ju RC2 nyligen kommit ut).
Jaså? När man jobbar med code-behind-filer? Hur ska man lösa det då?
På utvecklings servern går det bra att ha .CS etc. men det behövs inte på en server som ska köra applikationen i skarp version. Eftersom .cs filerna används inte när applikationen körs, då används .dll filerna som .cs filerna är kompilerade till.