webForumDet fria alternativet

Databas connection i XML eller webconfig

.NET

24 svar · 513 visningar · startad av icaaq

Medlem sedan okt. 20005 273 inlägg
Frågan#1

Jag har följt flera disskussioner här på wF om var man ska lagra sin Databas connection, frågan är nu hur man anropar den i en databashanterings situation?? Låt mig visa ett exempel på hur jag gjort en statisk variant

[red]
public class Access : Meditrix.OleDb.OleDbData
	{
		public Access() : base(@"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=D:\Clients\xxx.mdb")
...
...
[/red]

Jag tror jag kommer att ha min connectionstring i en XML-fil ovanför rooten hur kan jag skriva för att hämta den och använda den i min databashantering?

mvh icaaq

Medlem sedan aug. 20003 575 inlägg

hämta den lokalt med
c:\inetpub\ osv?

ok....jag har en fil (db.xml) som ligger lokalt.... på vilket sätt hämtar jag connectionstringen på bästa sätt

[red]
<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<connection>
	<string>Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=C:\Inetpub\data\Office.mdb</string>
</connection>
[/red]

mvh icaaq

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Varför inte web.config?

För OM servern brakar kan de tänkas att möjligenheten finns att web.config läses som en vanlig text fil.......har jag hört ;)

Så jag tänkte att XML-grejen är säkrare.....

mvh icaaq

Chansen är lika stor som att alla aspx/cs/vb-filer "brakar". ;)

Ja men om man ska lyssna på alla trådar som finns på wF i detta forum som tar upp detta så ska man ha connectionstringen i antingen web.config eller i en XML-fil, och det står på flera olika ställen att "om servern krashar så syns innehållet i web.config för alla"......nått sånt.

därför vill jag lägga den i en XML-fil ovanför rooten......men hur läser jag in den på lätaste sätt??

web.config visas endast om servern är inställd på att visa .config-filer, vilket den inte är. Om dessa filer visas när servern kraschar (vilket jag inte förstår hur) så är det problem med servern och inte web.config.

Det är lika stor chans att dina .cs-filer visas.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Men man kan eleminera problemet med att ConnectionString visas i klartext om man lägger den i en .XML fil utanför rooten.

Även om det blir strul med servern så kommer ingen åt något som inte ligger i rooten via HTTP.

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg

Finns ju andra sätt: registret,global.asax,com+

den här atikeln kanske är läsvärd... http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnbda/html/daag.asp#usingcomplusconstructionstrings

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Pace skrev:

Du ska ALDRIG ha dina cs-filer (eller vb-filer...) på en skarp server överhuvudtaget, åtminstone inte i din rotkatalog. Den enda nytta de gör är att de blir en säkerhetsrisk, koden är ju kompilerad! Sedan huruvida servern kan krascha och visa filer i klartext vet jag inte riktigt, jag vet däremot att säkerheten i ÍIS har fått en ordentlig uppgradering i nästa generation (som bland annat finns i .net-server där ju RC2 nyligen kommit ut).

NETwork skrev:

Pace skrev:

Du ska ALDRIG ha dina cs-filer (eller vb-filer...) på en skarp server överhuvudtaget, åtminstone inte i din rotkatalog. Den enda nytta de gör är att de blir en säkerhetsrisk, koden är ju kompilerad! Sedan huruvida servern kan krascha och visa filer i klartext vet jag inte riktigt, jag vet däremot att säkerheten i ÍIS har fått en ordentlig uppgradering i nästa generation (som bland annat finns i .net-server där ju RC2 nyligen kommit ut).

Jaså? När man jobbar med code-behind-filer? Hur ska man lösa det då?

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

På utvecklings servern går det bra att ha .CS etc. men det behövs inte på en server som ska köra applikationen i skarp version. Eftersom .cs filerna används inte när applikationen körs, då används .dll filerna som .cs filerna är kompilerade till.

Nu känns det som jag missat något stort!

Hur ska man göra om sina code-behind-filer till dll:er då? För man måste väl binda ihop aspx-sidorna med code-behind-filerna på någon vänster?

I en skarp version så behöver du ju inte ha .cs/.vb filer de är ju kompilerade till dll:er så bort med dem!

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg

Okej! Men hur gör man om man inte har VS.NET då?

kompilerar med vbc och väntar på nästa version av webmatrix som ska ha stöd för codebehind...

Hur ska man göra sedan?

Är det bara kompilera precis som man gör med vanlig affärslogik eller ska man göra på något annat sätt? Gärna en detaljerad instruktion!

Hur ska man importera det i själva aspx-sidan (<%@ ... %> alltså)?

Nja ska jag vara ärlig så har jag aldrig fått det att fungera med codebehind på aspx sidor. Funkar dock utmärkt med affärslogik etc.

Du kan ju titta på den här sidan: http://www.asp101.com/articles/john/codebehindnovs/default.asp :e

268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)