God Jul!
Hur anger ni era variabler? str_vb, strvb med typen som prefix eller bara "vb(VariaBel)"?
Använder ni svenska namn eller engelska?
Gör ni på samma satt i databasen?
Finns det någon standard?
:q
5 svar · 222 visningar · startad av P
God Jul!
Hur anger ni era variabler? str_vb, strvb med typen som prefix eller bara "vb(VariaBel)"?
Använder ni svenska namn eller engelska?
Gör ni på samma satt i databasen?
Finns det någon standard?
:q
Det har diskuterats lite här också: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=60962
Personligen kör jag med ungersk notation (strBlaha, intBlaha etc.) av ren vana, även om jag försöker undvika det i vissa klasser m.m. Microsoft rekommenderar att man inte ska använda det tillsammans med .NET.
I databasen skriver man det namn som kolumnen motsvarar, t ex "username", "password" etc. En del föredrar "fldUsername", "fldPassword" etc men jag ser ingen fördel med det, likaså när det gäller tabeller; "tblMembers".
Använd alltid engelska namn (uppenbarligen för att å, ä, ö saknas, men också för att alla språk är uppbyggda kring engelskan).
Pace skrev:
I databasen skriver man det namn som kolumnen motsvarar, t ex "username", "password" etc. En del föredrar "fldUsername", "fldPassword" etc men jag ser ingen fördel med det, likaså när det gäller tabeller; "tblMembers".
Jag gör så, eller rättare sagt för fält f_fältnamn och föt tabeller t_tabell. Varför? jo för att försäkra mig om att namnet inte är ett reserverat ord i någon SQL tolk.
mvh icaaq
Jag skriver ett namn som representerar variabelns innehåll på ett bra sätt. Använder alltid engelska variabelnamn (även om det verkar fungera att använda svenska tecken?). Ungersk notation kände jag inte till förrän jag läste tråden här på forumet, men det använder jag alltså inte, det är så pass enkelt att se vad det är för typ ändå.
Något jag försöker undvika är att döpa variabeln till kryptiska förkortningar, då låter jag hellre variabelns namn bli lite längre. Lättare att läsa koden då, inte minst om någon annan tar över den! Tycker jag.
En annan sak som jag tycker är viktigt att beskrivande namn (id) på kontrollerna. Hemska tanke när man går tillbaka till en sida och hittar textbox4 och label7! Här brukar jag alltid ge kontrollen ett namn som passar dess anvädningsområde, och sedan vilken typ av kontroll det är, exempelvis BookTitleL (där L är Label) eller SearchResultDG (där DG är DataGrid).
hur anger ni labels och textboxar då?
Namger på samma sätt. Hungarian notation, engelskt språk och beskrivande namn.
Så en label som visar förnamnet heter lblFirstName och en textbox med postnummer heter txtZipCode.