cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg För varje sparning jag gör av ett skapas automatiskt en ärvning högst upp på sidan. Problemet med den är att den hittar aldrig klassen att ärva ifrån.
Inherits="subway.start"
Så här står det och subway är projektet och start är filnamnet.
Varje gång jag tar bort det och sparar så skrivs det där in direkt. Lite irreterande därför att det blir fel varje gång:
Could not load type 'subway.start'.
Vad gör det kommandot och varför och går det att ta bort eller fixa? (fin mening) :)
[forts]
Vad jag förstått som ärver man klassen som ligger i CodeBehind-filen? Och den står som public.
Eller har jag fel?
[forts][igen]
Ok nu är jag ännu mer säker på att det ligger till som ovan. Flyttar jag bara page_load ut ur CB-filen och in i aspx-filen så funkar det som det ska. Men borde inte inherit se ut så som VS skapar den?
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Du har din code-behind kompilerad och liggandes i bin mappen i rooten av applikationen va? mycket på engång :)
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Yupp. Antar att VS fixar det själv. Men det ligger en dll-fil i binmappen.
Man vb-filerna ligger i applicationsmappen.
[forts]
Blir så direkt när jag skapar min första aspx-fil utöver webform1 som skapas automatiskt.
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Aha. Kom på grejen nu!
Man måste kompilera "build" efter varje ändring man gör eller skapar/ändrar något "kommer nog snart på exakt vad".
Där ser man.. :)
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg
Men vb-filerna ligger i applicationsmappen.
Du ska inte skicka upp dina kodfiler på servern, de används endast av kompilatorn när du bygger din app (och av dig naturligtvis när du skriver kod)! All logik som din app använder när den körs ligger i din assembly(s) (dll).
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Precis. Jag har hajat det nu till slut. Jag menade dock de som låg på lokala servern.
Men allt verkar funka finfint nu :)
Men hur ofta är dem man behöver kompilera? Är det efter att man ändrat i någon CB-fil?
[forts]
Men nu står det still igen.
Jag har skapat en klass-fil som heter nibon.
Jag importerar den till start.aspx.vb med imports substore.nibon.
(Just nu även till aspx-filen med @ Import namespace=substore.nibon)
I den finns en funktion som heter insa. Den funkar inte!
Vad som händer är att på sidan ges inget felmeddelande men i VS säger den:
H:\wwwroot\substore\start.aspx.vb(35): Reference to a non-shared member requires an object reference.
Koden ser ut som såhär:
Public Class nibon
Public Function insa(ByVal x As String)
Return Replace(x, "Daniel", "Bengt")
End Function
End Class
Tycker att jag kollat och dubberkollat allting och hittar ingen i skrifter heller. Vad är felet?
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Ok. Nu har jag slitit lite till i håret...
Det verkar ju stämma!!!
cyprysMedlem sedan dec. 20003 563 inlägg Shared var nyckelordet!!! Äntligen.. Nu kan jag sova