webForumDet fria alternativet

Knapp som sparar DataGrid innehållet till Excel

.NET

3 svar · 288 visningar · startad av pierre_j

Medlem sedan nov. 200218 inlägg
Frågan#1

Hej, Har 2 frågor om någon skulle vilja hjälpa mig med dem.

1. Jag undrar om någon har ett tips om hur man skall göra för att spara den data man har laddat in i en Data Grid via SQL för att spara den som tex Excel fil.

Vill alltså skapa en knapp som användaren trycker på för att kunna spara den direkt till Excel format.

Går det ?

2. Hur gör man en Sök knapp för att söka bland datan i Data Griden ? Knappen vet jag hur man gör men själva koden ?

Jag har Kolumnet som heter Artnr, Beskrivning, Pris och jag skulle vilja kunna ha möjlighet att söka i dem efter tex ett pris eller artikelnr samt att när man sökt och den hittar informationen bara gå til den posten i Data Griden.

Eller måste jag ställa Frågor direkt till SQL;en och sedan visa dem i en ny datagrid ??

Någon som har några förslag ?

Jag är ganska så ny på detta .
:stud

Tackar på förhand
MVH
Pierre Johansson

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Det finns ingen funktionalitet för det som standard. Vet heller inte om du kan spara dina data direkt som ett exceldokument, däremot kan du exportera data till både word och excel. En kollega har byggt en "extended" datagrid vilken ärver all funktionalitet från en vanlig datagrid och sedan lägger på exportmöjligheter just till word och excel. Exakt hur detta är gjort vågar jag inte svara på men här har du lite kod som du kanske kan börja med... i exemplet exporterar vi en xml-fil, men det kan ju lkika gärna vara ett dataset.

Page.Response.ContentType = "application/vnd.ms-excel";
Page.Response.AddHeader("content-disposition","attachment; filename="myDocument.xsl");
Page.Response.ContentEncoding=System.Text.Encoding.Default;
Page.Response.Charset = "";
Page.EnableViewState = false;

System.IO.StringWriter tw = new System.IO.StringWriter();
HtmlTextWriter hw = new System.Web.UI.HtmlTextWriter(tw);
Xml1.RenderControl(hw);
Page.Response.Write(tw.ToString());
Page.Response.End();

2. Så länge du använder din viewstate så har du alla dina data i denna och du kan åternavända den för sökning på din dataview eller ditt dataset som ligger sparad där. Alternativt att du sparar undan ditt dataset i en session eller något annat som ligger kvar över postbacks. Annars får du söka i din db.

Medlem sedan nov. 200218 inlägg

Jo en export till excel fungerar ju lika bra. Att man kanske skall spara direkt till excel kanske var ett litet dumt uttryck ifrån mig.

Ska kolla på tipsen du gav.

Stort tack.

MVH
Pierre

Medlem sedan juni 20001 257 inlägg
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)