webForumDet fria alternativet

Hjälp med Visual Basic programmering

3 svar · 226 visningar · startad av pierre_j

pierre_jMedlem sedan nov. 200218 inlägg

Hej.

Jag är nybörjare på detta med Programmering men har nu börjat att försöka lära mig Visual Basic .NET.

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med ett problem jag har ang procent i visual basic.

Det är så att jag håller på att försöker bygga en slags kalkylator som skall visa resultatet beroende på om man väljer Marginal eller Påslags procent på ett pris.

Så det jag undrar är om någon kan hjälpa mig med funktionen (koden) där jag tex skriver in 100 kr i textrutan vilket är priset, i den andra rutan vill jag kunna skriva in 10 som då skall vara procentsattsen. Dvs användaren skriver bara 10 för 10% och inte 0.1 eller liknande, när man sedan trycker på Kalkylera knappen, så skall siffran tio göras om till procent. Dvs jag vill att 10 skall bli 0.9 om de har valt Marginal tex via en RadioButton.

Har de valt Påslagsprocent via den andra RadioButton så skall 10 bli 1.1 (Hoppas ni förstår hur jag menar)

Det betyder alltså att formeln blir 100 / 0.9 som i sin tur visar resultatet i en annan textbox., när användaren har valt marginal.

Formeln för påslag blir alltså 100 * 1.1 om de nu valt det som sedan visas i en annan textbox.

Så mitt problem är alltså hur jag kan konvertera om 10 till antingen 0.9 eller till 1.1 (Procent) för att visa användaren rätt resultat.

Min kod är för knappen är:

-----------------------------------------------------------------
Dim InPrice, Percent As Double

InPrice = txtInPrice.Text
    Percent = txtPercent.Text

If rdbMarginal.Checked = True Then
        txtResult.Text = InPrice / Percent     ' här vill jag få percent till äkta procent !!
    End If

If rdbAdd.Checked = True Then
        txtResult.Text = InPrice \* Percent     ' samma sak här.

End If

----------------------------------------------------