Jag kan skriva vad som helst i den. Men det påverkar inte min kod sida där jag har inkluderat ascx sidan.
Måste man göra något speciellt för att få det att fungera ?
för jag vill att en funktion skall köras på varje sida och jag vill inte lägga in den på alla sidor.
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg den måste väl vara public....
filen ?
Jag använder public på min funktion.
Och den fungerar om jag har den på den vanliga sidan men inte
under ascx filen.
Menar du att man måste göra själva codebehind filen public ?
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg
för jag vill att en funktion skall köras på varje sida och jag vill inte lägga in den på alla sidor.
borde då inte den funktionen ligga i din code-behind fil??
cya,
PatrikB
PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg nepp... hmm kör du webmatrix? Då kan du inte bara skape en .ascx fil och inkludera den kan du inte anända codebehind="adasdasd" utan du får använda något sådant här typ Src="asdasdas"
kanske?
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Har du kompilerat koden till din .ascx sida? och lagt den i /bin folderna så borde det bara vara att köra på. Du får inget felmeddelande?
Jag använder Vs.Net
Jag har en sida där jag har lagt in en ascx fil
med Register Tagprefix osv
men den sidan som jag har i src="fil.ascx" har ju en code behind fil också men den verkar aldrig anropas på något sätt ?
Ja jag komplimerar den koden men det händer inget ändå. Ochnjarg får inget felmeddelande
PatrikB skrev:
borde då inte den funktionen ligga i din code-behind fil??
cya,
PatrikB
Jo men jag vill ha en code behind fil som täcker alla mina sidor på sajten och jag använder mig utav en ascx fil för headern och då tänkte jag köra detta scriptet som kollar om sessionen innehåller ett värde om det inte gör det så skall personen till en login sida.
Om jag nu skulle vilja ändra denna funktion så orkar jag inte ändra överallt.
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg skapa en separat .dll, dvs ett eget namespace med diverse globala funktioner, importera den i alla sidor så kan du komma åt den precis som allt annat
cya,
PatrikB
Jo, men borde inte det sättet jag menar fungera?
det hade ju varit smidigare och gått mycket snabbare ?
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg src borde gå till fil.ascx.cs eller fil.ascx.vb.
Exempel:
<%@ Control Language="c#" AutoEventWireup="false" Codebehind="Blanc.ascx.cs" Inherits="Renholm.Controls.Blanc" TargetSchema="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5"%>
det är precis så det står förutom renholm och targetschema
%@ Control Language="c#" AutoEventWireup="false" Codebehind="header.ascx.cs" Inherits="intranet.include.header" TargetSchema="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5"%> står det