Kan jag på nått sätt kolla om en viss Controll(ImageButton) finns på den renderade sidan?
mvh icaaq
5 svar · 192 visningar · startad av icaaq
Kan jag på nått sätt kolla om en viss Controll(ImageButton) finns på den renderade sidan?
mvh icaaq
Jag har alltså skapat en imagebutton som på som ska skicka ett formulär men problemet är att formuläter och kanppen inte alltid är synliga(visible) så om det inte är det så får jag System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object. på den feta raden:
[red]private void InitializeComponent()
{
this.btnstat.Click += new System.EventHandler(this.btnstat_Click);
this.btncontact.Click += new System.EventHandler(this.btncontact_Click);
this.loginbutton.Click += new System.Web.UI.ImageClickEventHandler(this.loginbutton_Click);
this.newsButton.Click += new System.Web.UI.ImageClickEventHandler(this.newsButton_Click);
[b]this.btncontactok.Click += new System.Web.UI.ImageClickEventHandler(this.btncontactok_Click);[/b]
this.Load += new System.EventHandler(this.Page_Load);
}[/red]
hur kan jag åtgärda detta?
mvh icaaq
Om den är visible=false eller ej bör inte spela någon roll här, kontrollera att du har deklarerat knappen om du använder code-behind.
Nej det är inte det som är felet ......det är det att jag skapar knappen i code-behind:
[red]
ImageButton btncontactok = new ImageButton();
btncontactok.ImageUrl = "images/ok.png";
btncontactok.AlternateText = "Skicka";
btncontactok.BorderWidth = 0;
btncontactok.ID = "btncontactok";
btncontactok.CausesValidation = false;[/red]
och tar jag bort
[red]this.btncontactok.Click += new System.Web.UI.ImageClickEventHandler(this.btncontactok_Click);
[/red]
så händer inget när jag trycker på knappen......hur ska jag lösa detta ???
Lägger du dit knappen dynamisk får du lägga btncontactok.click innan du "lägger ut" knappen på sidan. Eftersom du måste ha en funktion kopplad till Click eventet.
Jag tänkte efter lite och kom på att tabellen med knappen inte var så dynamisk så jag lade upp den i en <asp:panel> istället och satt den synligheten till true/false istället......
Pack Pace ;)
mvh icaaq