webForumDet fria alternativet

å med crystal report

.NET

4 svar · 287 visningar · startad av theguru

Medlem sedan juli 2000411 inlägg
Frågan#1

Vet inte om detta är rätt forum men tänkte att det finns
stor chans att finns nån som crystal report7.0 i detta forum.

Min fråga är följande:

Ett konstigt fenomen har dykit upp för mig, jag kan inte skriva å i en rapport det bli l istället.
ä,ö går bra det är bara å som strular.
Har du nån aning om vilken inställning jag ska kolla på eller vad som orsakar detta märkliga fenomen.
jag har provat att kopier "å" och "rålambsvägen" från word, i båda fallen ändras å till l men ä blir ok ;-)
Tips och jag är tacksam.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

Jag kan inget om Crystal Reports, men det låter som en felaktig teckentabell. Det känns som att det kanske valts ISO-8859-2 istället för ISO-8859-1, det brukar yttra sig så.

Alltså: leta inställningar för teckentabell / teckenuppsättning.

Medlem sedan juli 2000411 inlägg

Vardå i Crystal eller i settings på burken?

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

I Crystal kanske. Som sagt, kan inget om Crystal Reports, och vet inte vad / om det har med VB att göra.

Medlem sedan dec. 200215 inlägg

Re: å med crystal report

theguru skrev:

Vet inte om detta är rätt forum men tänkte att det finns
stor chans att finns nån som crystal report7.0 i detta forum.

Min fråga är följande:

Ett konstigt fenomen har dykit upp för mig, jag kan inte skriva å i en rapport det bli l istället.
ä,ö går bra det är bara å som strular.
Har du nån aning om vilken inställning jag ska kolla på eller vad som orsakar detta märkliga fenomen.
jag har provat att kopier "å" och "rålambsvägen" från word, i båda fallen ändras å till l men ä blir ok ;-)
Tips och jag är tacksam.

Sitter med support på en produkt som har samma problem. Fick idag ett samtal som kan ha en koppling till detta men har inte hunnit prova det ännu. I den rapport som produkten har, fungerar "å" bra i vissa fält, medan det i andra fält blir just ett l med ett apostrof.

Det verkar som om problemet uppstår där man kör Win2k SP3 eller senare. Det fungerar alltså fint i SP2.

Nu kan inte jag Crystal men borde inte alla "å" blir "l" om det är fel på teckentabellen? Eller kan man sätta olika för varje fält?

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)