webForumDet fria alternativet

Forms Authentication, session?

4 svar · 208 visningar · startad av erka

erkaMedlem sedan dec. 19994 597 inlägg

Hej!

Jag kör ett användarsystem med forms authentication angivet i web.config, det fungerar skitbra och allt dock har jag ett par frågor som någon kanske vet.

När jag loggar in skapar jag ingen vanlig session så att säga utan det sköter .net själv, om jag tex. i global.asax vill göra saker på session onstart och end så undrar jag nu om det fungerar utan att skapa en session själv. Annars var ska man lägga det ? Jag kan ju lägga kodsnutten som ska köras i onstart i inloggninsscriptet, om de lyckas logga in körs den innan de transporteras till startsidan, men då har vi kvar kruxet, hur ska jag veta när de har lämnat siten

Tack!

renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg

För att utföra saker när man loggar in används följande funktion:

void Application_AuthenticateRequest(Object sender, EventArgs e)
{}

Tack renholm, vad använder man för att utföra saker när man loggar ut, den timar ju ut om man är inaktiv på sidorna efter x minuter.

NETworkMedlem sedan juni 20011 679 inlägg

Om du inte gör en knapp som användaren själv klickar på så vet som sagt inte webservern direkt när användaren är ute eftersom användaren inte skickar något tillbaka när han surfar vidare eller stänger ned fönstret, utan det finns en tidräknare på sessionen som börjar om från början varje gång han efterfrågar en ny sida. Om denna tid går ut så kan du köra:

protected void Session_End(Object sender, EventArgs e)
{
}

jo det vet jag ju, samma sak som med klassisk asp. Men vad jag inte vet är ju följande

-Jag skapar ju inte direkt en session när jag använder mig av forms authentication, (iof är en session en sorts cookie som skapas när man kör med forms authentication, men ändå). Om jag nu har loggat in, är jag inte aktiv inom 20 minuter eller skiter i att klicka på logout knappen, då vill jag att en bit kod ska köras, men frågan är ju om det gör det i session on end när man använder forms authentication. Jag kan ju sätta en session när man har lyckats logga in, men det vore ju fint om det fanns något som kunde köras automatiskt när forms authentic. inloggningen timar ur.

Förstår du hur jag menar ?

121 ms totalt · 3 externa anrop · cache AV · v20260731051352-full.56cc9887
0 ms — hämta statistik (cache)
0 ms — hämta forumlista (cache)
118 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)