webForumDet fria alternativet

how-do-you-do?

15 svar · 445 visningar · startad av fjulll

fjulllMedlem sedan nov. 200232 inlägg

om ni vill skapa objekt hur gör ni då i programmet(alltså inte när jag gör programmet när jag kör).... mitt problem är att jag gör ett program som ska hjälpa mig med läxorna(jag går i sexan). Där ska man kunna välja hur många glosor som det ska vara. Alltså om jag skriver 5 då ska det bli så här...

ORD SVAR

Text1 Text2
Text3 Text4
Text5 Text6
Text6 Text7
Text7 Text8

och om jag skriver 10 ska det bli
ORD SVAR

Text1 Text2
Text3 Text4
Text5 Text6
Text6 Text7
Text7 Text8
Text9 Text10
Text11 Text12
Text13 Text14
Text15 Text16
Text17 Text18

Hur gör jag det. Och jag vill ha OBEGRÄNSAT så jag kan inte använda visible: true/false... då skulle det bli en himmla massa if...

så hur gör jag?

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

jag är inte så hajj på .NET men jag kan tänka mej att det inte är så bra att ha en lösning med ett objekt för varje glosa. Måste ju kunna lägga in glosorna i någon typ av lista och sedan presentera de med bara ett par objekt, om det t.ex är labels du pratar om.

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Ska det ligga på webben eller är det ett windowsprogram? Har du tänkt använda .net (vilket jag utgår från eftersom du ställer frågan i ett .net-forum).

Gör en enkel databas där du lägger dina glosor - en kolumn för glosan och en kolumn för översättningen (plus kanske en kolumn med daturm, ett id etc beroende på vilka möjligheter du vill ha att använda dem).

I din kod har du sedan en variabel, en int, innehållande det antal glosor du vill hämta. Variabeln använder du i din sql-sats för att plocka ut det antal glosor variabelns värde representerar. I din sql-sats kan du även använda en slumpfunktion så den inte hämtar samma glosor varje gång.

När du har gjort detta lägger du alla de data du hämtat i något som kallas "DataTable", alltså en tabell, en spegling av dina data från databasen. Denna DataTable går du sedan igenom där du skriver ut en glosa för varje rad till användaren. Här kan du även låta frågan ligga tillsammans med en textbox där användaren kan skriva in svaret som du sedan plockar upp och jämför med översättningen med hjälp av en if-sats.

anledningen...

*update*
fn med ett a imellan skulle svara på ett inlägg... jag hoppas ni ursäktar mig...
*/update

till att jag skrev här är att det är ett visual basic forum... men ni förstår inte mitt problem... det jag vill ha reda på är hur gör jag för att skapa objekt när jag kör programmet jag tar ett exemper...
detta är programmet...

Label1.caption = hur många glosor vill du ha?
sub command click...
variabel = text1.text
sen en ny form...

här är 1:*
copy.text1. and text.2 name new ones = text*2variabel2 and textvariabel3
variabel2 + 1
variabel3 + 1
variabel4 +1
if variabel = variabel4 then goto 2
else
go to 1

här är 2:

*i qbasic var det ju så man skrev 1: gör man så i visual?
*2alltså jag har ett problem hur gör jag för att få med variablar i en text som denna...

förstår du??? hur proggrammet ska vara uppbyggt... jag har inte lärt/tänkt en på hur jag ska spara läxförhören men det blir ett senare problem...

råkade

råkade göra inlägget fel blev en ny tråd... här är den...
http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=58708

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

ehm, det här är ju samma forum som du skrev i innan?

inte samma tråd..

yound padawan young padawan...

hjälp mig då!!!

anledningen till att jag skrev här är att det är ett visual basic forum... men ni förstår inte mitt problem... det jag vill ha reda på är hur gör jag för att skapa objekt när jag kör programmet jag tar ett exemper...
detta är programmet...

Label1.caption = hur många glosor vill du ha?
sub command click...
variabel = text1.text
sen en ny form...

här är 1:*
copy.text1. and text.2 name new ones = text*2variabel2 and textvariabel3
variabel2 + 1
variabel3 + 1
variabel4 +1
if variabel = variabel4 then goto 2
else
go to 1

här är 2:

*i qbasic var det ju så man skrev 1: gör man så i visual?
*2alltså jag har ett problem hur gör jag för att få med variablar i en text som denna...

förstår du??? hur proggrammet ska vara uppbyggt... jag har inte lärt/tänkt en på hur jag ska spara läxförhören men det blir ett senare problem...

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Nej, det här är ett .net-forum, visual basic-forumet hittar du här. Förstår inte vad det är för objekt du vill skapa. :q

PMedlem sedan jan. 20012 204 inlägg

hmm koden likanar den man skriver på TI-83:or... mass goto och grejs!

TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg

Du vill alltså ska objek dynamiskt under runtime !
Har jag förståt dig rätt då .......

Den frågan jag ställer mig är då varför ska du skapa objekt och inte en dynamisk array....... För du ska väl bara lagra textsträngar i den eller ?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

P: hehe, TI-83:orna är bra, på tråkiga lektioner kan man spela spel på dem :)

dynamatiska objekt???

förklara för mig som inte så jätta duktig...

TobbsterMedlem sedan mars 2001309 inlägg

Jag menar att du vill skapa ett antal objekt ut efter hur många glosor dom välja från början

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Hum med att skapa object menar du gå t.ex

public class Glosa
{
   private string swe;
   private string eng;

public string Swe
   {
        get {
             return swe;
        }
        set {
              swe = value;
        }
   }

public string Eng
   {
        get {
             return eng;
        }
        set {
              eng = value;
        }
   }

public Glosa(string _swe, string _eng)
   {
         swe = _swe;
         eng = _eng;
   }
}

/* sedan i ditt program kan du då lägga till och ta bort glosor genom att spara dem kanske i en arraylist efter du har hämtat dem ur möjligen en databas. */

ArrayList glosor = new ArrayList();
glosor.Add(new Glosa("Hjälp","Help"))

/* Sedan kan de hämtas genom att loopa igenom glosor */

for(int i=0; i < glosor.Count; i++)
{
    Glosa g = glosor[i];
    Console.Write(g.Swe + " = " + g.Eng);
}

Ungefär så?

P.S I framtiden får du döpa dina trådar bättre, rubriken ska beskriva problemet. D.S

tack!

men det kommer som sagt ta ett tag att knaka igenom vad du har skrivit... jag vill alltså inte ta ctrl+c sen ctrl+v... det blir ju tråkigt och inge bra jag måste ju lära mej nåt på cupen : )

och om du vill kan du vill skriva lite förklaringar om texten...

129 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)