heter det visaulbasic.NET för ??? varför .net funkar det som asp eller php??? eller??? eller??? varföR???
varför
9 svar · 267 visningar · startad av fjulll
.NET är en samling tekniker som Microsoft "byggt" ihop under en gemensam plattform vid namn .NET. Under den finns blandannat ASP.NET som inte är någon utvecklad version av ASP utan ett helt nytt sätt att bygga dynamiska sidor på.
Kolla i relaterat länkarna så får du mer information om .NET
Apropå din inledande fråga så kan man säga som så att det är VB som är anpassat till .NET plattformen.
Det är en vidare utveckling av Visual Basic för .net "plattformen" kanske man kan säga.
Vad menar du med funkar det som asp eller php, asp är en teknik, php är ett scriptspråk, visualbasic.net är ett objektorienterat modernt programmeringsspråk
Tack för ditt svar. Så om jag gör en hemsida. och vill ha ett lösenord behöver jag inte köpa iss om jag har visualbasic.net elleR???
fjulll skrev:
Tack för ditt svar. Så om jag gör en hemsida. och vill ha ett lösenord behöver jag inte köpa iss om jag har visualbasic.net elleR???
Jo, du måste ha IIS (minst v5.0) för att kunna köra webbapplikationer under .net oavsett du programmerar i vb.net, c# eller något annat språk.
Tjaa, det är inte mycket här i livet som är gratis tyvärr...
Om du nu bara behöver ett litet loginscript till din hemsida så finns det ju massor med gratisalternativ... å andra sidan följer ju IIS med win XP pro och den kan man ju vilja ha av en massa andra anledningar. :)
IIS medföljer i server och proffesional versionerna av Windows, det är de enda du behöver som kostar. MS har släppt ett gratis utvecklings program som heter WebMatrix som du kan skriva ASP.NET sidor i på ett lätt sätt. Sedan pratar du om VisualBasic .NET som är ett programmerins språk mer eller mindre, säker på att du inte menar VisualStudio .NET som är ett utvecklingsprogram för .NET plattformen där man kan göra allt i.
kom ihåg att det är skillnad på program och webbapplication("script!)
Kodar jag en com+ komponent i c++ är inte det något script. En webapplikation är inte alltid helt baserad på ett scriptspråk ;)