insert
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES (trones, 18)";
jag vill att värdena i mina 2 textboxar ska sparas i databasen, hur gör man?
5 svar · 235 visningar · startad av tronez
insert
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES (trones, 18)";
jag vill att värdena i mina 2 textboxar ska sparas i databasen, hur gör man?
Såhär?
string strName = myNameTextBox.Text;
int intAge = Convert.ToInt16( myAgeTextBox.Text );
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES ('" + strName + "', " + intAge + ")";
Re: insert
tronez skrev:
insert
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES (trones, 18)";jag vill att värdena i mina 2 textboxar ska sparas i databasen, hur gör man?
Ber om ursäkt, tryckte på fel knapp och råkade redigera ditt inlägg när jag skulle svara på ditt inlägg. :r Här kommer iaf ett exempel:
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES ('"+TextBox1.Text+"', "+Convert.ToInt32(TextBox2.Text)+")";
ok, nu har jag fått ett annat problem
void btn_add_Click(Object sender, EventArgs e)
{
int InsertData()
{
string connectionString = "server=\'localhost\'; trusted_connection=true; Database=\'csharp\'";
System.Data.SqlClient.SqlConnection sqlConnection = new System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString);
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES ('"+name.Text+"', "+Convert.ToInt32(age.Text)+")";
System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlCommand = new System.Data.SqlClient.SqlCommand(queryString, sqlConnection);
int rowsAffected = 0;
sqlConnection.Open();
try
{
rowsAffected = sqlCommand.ExecuteNonQuery();
}
finally
{
sqlConnection.Close();
}
return rowsAffected;
}
}
felmeddelandet jag får :
Compiler Error Message: CS1513: } expected
Line 4:
Line 5: void btn_add_Click(Object sender, EventArgs e)
Line 6: {
Line 7:
Line 8: int InsertData()
jag kan inte hitta vart den fattas!
Du kan inte lägga metoden InsertData i din andra metod, därav felmeddelandet. Flytta ut den så här:
void btn_add_Click(Object sender, EventArgs e)
{
InsertData();
}
int InsertData()
{
string connectionString = "server='localhost'; trusted_connection=true; Database='csharp'";
System.Data.SqlClient.SqlConnection sqlConnection = new System.Data.SqlClient.SqlConnection(connectionString);
string queryString = "INSERT INTO [test] ([namn], [alder]) VALUES ('"+name.Text+"', "+Convert.ToInt32(age.Text)+")";
System.Data.SqlClient.SqlCommand sqlCommand = new System.Data.SqlClient.SqlCommand(queryString, sqlConnection);
int rowsAffected = 0;
sqlConnection.Open();
try
{
rowsAffected = sqlCommand.ExecuteNonQuery();
}
finally
{
sqlConnection.Close();
}
return rowsAffected;
}