Var hör egentligen C# hemma?
Är det likt VB, att det bara är till för windowsprogram eller kan man likt C++ använda det under t.ex. Linux och Mac OS X?
Måste man ha .Net för att programmera C#? eller finns det någon annan kompilator, gärna gratis?
14 svar · 519 visningar · startad av erciz
Var hör egentligen C# hemma?
Är det likt VB, att det bara är till för windowsprogram eller kan man likt C++ använda det under t.ex. Linux och Mac OS X?
Måste man ha .Net för att programmera C#? eller finns det någon annan kompilator, gärna gratis?
Det här hör nog hemma i .NET forumet. EDIT: kanska inte var det du menade med hör hemma :)
C# fungerar idag (vad jag vet) bara på Windows maskiner men det kommer "snart" även till Linux. Hela .NET är gjort för att vara platformsoberoende, det är en annan sak om det blir det men det får framtiden utvisa.
.NET och C# kompilatorn är gratis, du kan ladda ner det från Microsofts hemsida, .NET SDK är det som du ska ladda ner.
/Viktor
Den största egentliga skillnaden mellan c# och vb.net är att syntaxen skiljer dem åt. c# ska tydligen ha något bättre prestanda och har ett "unsafe-mode" för programmering med pekare. Det finns flera inlägg som tar upp jämförelsen vb.net - c#.
Vet inte om man får säga det, men c# hör väl egentligen hemma i c-familjen. Andra kallar c# för ms eget Java.
är inte c# väldigt likt php?
P skrev:
är inte c# väldigt likt php?
Syntaxmässigt kanske, men knappast under skalet. Stoooor skillnad.
erka skrev:
php är i sin tur lika java ;)
Snackade med en kille som jobbar som utvecklare på ms, han använder helst c# men enligt honom så är det till 99% en smaksak om man står i valet och kvalet mellan det och vb.net
Jag är ingen mästare på php men är inte php så långt ifrån objekt orienterat som man kan komma? Både Java och C# bygger på OOP.
Syntax mässigt så liknar C# främst Java men även C++.
/Viktor
Jag skulle vilja kalla C# för "Java++", dvs en väldigt utökad version av Java. Allt MS ville göra med Java och inte fick för Sun har dom stoppat in i C#. Reflection är en sådan sak t ex....
syntaxmässigt menade ju jag, trodde det var självklart. C# är ju ett pissenkelt scriptspråk precis som php :p
erka skrev:
syntaxmässigt menade ju jag, trodde det var självklart. C# är ju ett pissenkelt scriptspråk precis som php :p
Nähedu, c# är inte ett scriptspråk.
Jag är ingen mästare på php men är inte php så långt ifrån objekt orienterat som man kan komma? Både Java och C# bygger på OOP.
hmm php kan man också kalla OOP... beror lite på definitionen av det...
Network, givetvis var jag ironisk..men det kanske hör hemma i cafet ;)
Ah! Strålande svar! ...nu har jag lite bättre koll. Ska nog ta å lära mig det.
Vad jag för övrigt har hört om C# är mkt positivt tycker jag.
* C# är utvecklat av en dansk (kommer inte ihåg vad han heter) på microsoft, samma man som skapade Pascal och Delphi hos Borland när han jobbade där. Pascal och Delphi är ju som bekant mycket välgjorda.
* C# Skapades framförallt för att vara ett internt språk på microsoft
* C# är uppskattat hos programmerare, sägs vara lättläst och lätt att lära sig.
* C# lär vara det bästa språket hos .Net, eftersom .Net funkar så att man kan välja vilket språk som helst att utveckla i och sedan görs det språk man utvecklade i om till ett som är gemensamt för hela .Net. Och C# är det nyaste språket i .Net.
Jag tycker iaf att detta låter mycket positivt, framförallt nu när jag fått reda på att det är gratis och troligen kommer att finnas för Linux! Kanon!
> ...en dansk...
Anders Hejlsberg
> framförallt för att vara ett internt språk på microsoft
Microsoft behövde ett alternativ till Java-världen för att fritt kunna utveckla motorn (som blev Common Language Runtime, CLR). Man utvecklade CLR för att vara oberoende av språket. Parallellt gjorde Microsoft själva 2 språk som genererar MSIL, VB.Net för att VB-världen skulle ha ett nära alternativ, och C# som en "fortsättning" för C++ utvecklare (man kan ju även misstänka att de ville att Java-utvecklare skulle känna sig hemma). Jag har inte hört något om att det skulle vara för internt bruk, det är en enorm investering som gjort och jag tvivlar på att de hade gjort det för något som bara skulle användas internt. Många av Microsofts grupper har fortfarande mycket kod i C++.
> C# lär vara det bästa språket hos .Net...
För de flesta är nog C# att föredra, men inte nödvändigtvis. Man kanske exempelvis har gamla bibliotek skrivna i Cobol, och då kan Cobol vara ett bättre alternativ. Har man mycket C++ kod man vill använda är Managed C++ ett bra val. Men som nybörjare är nog C# det bästa, och en annan fördel är att det är ganska gott om Java-utvecklare, och de känner igen sig i C#. Kommer man från VB känner man sig nog mer hemma med VB.Net, och det finns otroligt många VB-utvecklare i världen.
> detta låter mycket positivt
Välkommen till C# :)
Beatbox skrev:
Jag skulle vilja kalla C# för "Java++", dvs en väldigt utökad version av Java. Allt MS ville göra med Java och inte fick för Sun har dom stoppat in i C#. Reflection är en sådan sak t ex....
Eh, vad?
Reflection finns både i Java och C#.