NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg För att det ska fungera på alla Windowsvarianter (även de där VB:s Run-time inte ingår som default) så bör du skapa en setup.
Använd tex: "Add-Ins->Package And Deployment Wizard".
Om "Package And Deployment Wizard" inte finns som menyval så måste du lägga till det via "Add-Ins->Add-In Manager".
Välj sedan "Package" och följ guiden (det mesta är korrekt förvalt från början).
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Gjorde såhär:
>Add-Ins
>Add-InManager
>Markerade Package and Deployment Wisard och bockade för Loaded/Unloaded samt Load on Startup.
Tryckte sedan OK.
Sparade programmet och la upp det på hemsidan.
Har nu bett en person som tidigare fick upp felmeddelandet om att testa det nu (han fick ladda hem den nya versionen på hemsidan).
Men det är endast detta jag behöver göra? Så jag inte har missat nåt.
Tack för hjälpen!
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg
Tryckte sedan OK.
Sparade programmet och la upp det på hemsidan.
Ja, men du följde väl wizarden och skapade en setup.exe också? Och lade upp den för nedladdning?
I så fall är det i princip grönt.
En liten brasklapp:
Eftersom du använder VB:s IE-kontroll så krävs det förmodligen att "target-datorn" har minst IE 4 (antar jag). Men det har väl alla nuförtiden och annars får dom uppgradera.
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Nä, hur "följer man wizarden" ? och hur skapar man en "setup.exe" ?
Har iofs skapat en "filnamnet.exe" och omvandlat det till .exe alltså, är det så du tänker?
Men hur "följer jag wizarden" ?
Tack!
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Som jag skrev ovan:
Starta: "Add-Ins->Package And Deployment Wizard".
Välj sedan "Package" och följ guiden (det mesta (allt) är korrekt förvalt från början).
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Tack niko, nu gick det :)
Ska be min vän att ladda hem programmet åter igen så får vi se om det hjälpte.
mvh
Ska be min vän att ladda hem programmet åter igen så får vi se om det hjälpte.
.. ladda hem setupen .. menar du väl? Hoppas jag ..
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg tja kallas det setup? .exe fil är det iaf.
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg AHA jag kom på det :-)
Setup filen...åfan detta var riktigt soft...nu måste man installera hela packet och det läggs under start menyn.
PROFFSIGT!
Tack så mkt!
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Men det verkar inte som jag får det att fungera.
När jag installerar Setup filen från min hårddisk (setup filen ligger under Visual Studio mappen) så fungerar det utan problem.
Men när jag laddar upp setup filen på min hemsida och sedan där laddar ner den genom att spara den på hårddisken.
Men då jag ska öppna setup filen och installer den kommer följande meddelande upp:
"Setup cannot find C:blablabbla/setup.LST" Setup is aborting...
Vad har jag gjort för fel?
mvh
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Setupen består av alla filer som ligger i samma mapp som setup.exe (undermappen "support" behöver du inte bry dig om). Förslagsvis zippar du alla filerna (3 st?) och laddar upp zip:en.
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Hmm...problem igen :(
Jag försöker "uppdatera" programmet, jag har lagt in en ny funktion i VB.
Hur gör jag då för att den ska finnas med i "setupen"?
Hur gör jag då för att den ska finnas med i "setupen"?
Du kompilerar om och kör "Setup And Deployment Wizard" igen. Fast om du enbart gjort "kodmässiga" ändringar (dvs inte lagt till nya komponenter) så behöver en kund inte köra setupen igen. Det räcker med att dom byter själva programfilen. Så om du vill så kan du ha två sektioner på din nerladdningssida: 1 komplett setup och 1 senaste versionen (mindre). Fast då krävs ju att du har kunder som vet hur man byter en exe-fil?
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Nu är programmet klart MEN det är en sak till.
Såhär ligger det till:
Jag vill att det ska finnas två typer av "abonnemangsval", ett abonnemang där man betalar och sedan ett provabonnemang som är gratis i sju dagar.
Men nu är frågan, hur ska jag göra för att dessa provabonnenter inte ska få tillgång till programmet efter sju dagar då deras tid gått ut?
Jag kan ju inte ändra lösenord för då måste de ju ladda hem den nya .exe filen för att lösenordet skall ändras.
Så vad är ditt bästa råd jag ska göra?
Mvh
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Nu har det krånglat till sig :-( Vet inte vad jag har gjort men helt plötsligt får jag upp detta felmeddelande efter jag installerat programmet och försöker öppna det:
"Run-time error "21470243534 (800700aa).
Automation error
The requsted resource is in use
Vad ska jag göra? Nu kommer jag inte ens in i programmet!!
NnikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg Ja, du .. Har svårt att hitta information om det felet. Uppkommer det både när du kör inne i Visual Studio och utanför? Har du provat att starta om och se om det är nåt tillfälligt? Vilket operativ kör du? Version av webläsare? Finns det något konstigt på sidan du surfar mot? Java-applet, Flash-film, activeX-control eller liknande?
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Det var jag som hade skrivit in en fel kod som jag till slut hittade :)
Så nu är det fixat!
KkaktusenMedlem sedan juni 2002139 inlägg Sådär nu verkar allt fungera!
Jag vill tacka främst niko och även de andra som hjälpt mig med detta program. Det har både varit lärorikt och intressant :)
Tack!