webForumDet fria alternativet

Jag behöver Din hjälp!

.NET

89 svar · 1 838 visningar · startad av kaktusen · sida 2 av 5

Frågan, av kaktusen

Jag vill skapa ett program och jag vet att man kan göra detta program i Visual Basic. Sedan i Visual Basic kan man göra så att själva programmet man bygger visar en speciell hemsida, t.ex. <https://www.vadsomhelst.com> Hoppas ni förstår vad jag menar! Finns det någon som kan hjälpa mig med detta? Antingen bygga en åt mig eller lära mig hur jag gör? Vore evigt tacksam! Ni kan ev. kontakta mig

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan juni 2002139 inlägg

Tack det fungerade!

Mvh

Hej igen, har ännu en fråga:

Kikade lite på sidan du länkade till och den var mkt nyttig. Försökte mig på att göra en "Hjälpruta" som skall finnas uppe till höger och när man trycker där skall en popup ruta komma upp med en text.

Förstod dock inte riktigt hur man skulle göra och var man skulle skriva in texten: If Button = 2 then
form1.PopupMenu "mnuTestPopUp"
End If

Kanske du kan hjälpa mig?

Mvh

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Vad består "Hjälprutan" av? Är det ett menyval?

I så fall så skiver du så här:

Private Sub dinMeny_Click()
       msgbox "Nånting .."
End Sub

Om "dinMeny" är det namn du gett menyvalet i menyeditorn.

Tack så mycket! Det fungerade alldeles utmärkt!

hej igen,

nu har jag kommit relativt långt med programmet, men programmet är tänkt för betalande medlemmar.

Och iom. att jag gör dessa tabeller länkbara till en webbadress så syns denna adress då man skriver in https://www.minsida.se/osv.... i browsern.

Och vad jag kan komma på är att det enda sättet att hindra detta är att man har en lösenordskyddatsida. För om den betalande medlemmen inte fortsätter att betala utan har kommit på att det går att läsa all info via vår hemsida gratis så är det ju självklart att han gör det.

Så frågan är nu, hur gör jag det enklast för mig att lösenordsskydda sidorna jag har länkat i programmet? Eller finns det något annat sätt att göra?

tacksam för svar!

vänliga hälsningar

Wow .. Kan du ta det igen?

Undrar du hur man skapar publika sidor som går att surfa mot via din VB-app men inte ifrån en vanlig webläsare?

Eller ..

Undrar du rent allmänt hur man lösenordskyddar information på nätet?

Jo, jag vill ha lösenordsskyddade sidor och när man väl skrivit in passwordet så skall man vara inloggad UTAN att bli utloggad (session) efter en viss tid, utan utloggad blir man då man stänger ner programmet.

Vilket sätt är smidigast att göra på?

Tack!

Det finns en mängd olika sätt att skapa lösenordsskyddade websidor beroende på vilken teknik man använder på servern: ASP, ASP.NET, PHP, Perl ... Möjlighet finns också att lägga skyddet i själva Webservern: IIS, Apache. Jag vet inte om något sätt är "smidigare" än nåt annat, det beror helt på vad man har tillgång till och erfarenhet av.

Fast detta har inte längre något med VB eller din applikation att göra. Din applikation kommer i sammanhanget bara att uppföra sig som vilken webläsare som helst. Skyddet bör inte ligga där eftersom det är för lätt att kringgå.

oki tack för svaret.

Hmm...jag skulle vilja skriva något längst ner i programmet, typ "Välkommen".

Hur gör jag detta utan att behöva länka till en hemsida? Försökte med "TextBox" men visste inte riktigt hur man skulle göra. Jag vill även kunna bifoga en bild i programmet.

Hur gör man?

Tack på förhand!

Nu börjar programmet bli klart, endast lite små detaljer kvar!

En fråga:
Om man stänger ned programmet (genom att trycka på korset längst upp till höger) så stängs den ner vilket iofs är bra :) Men går det att göra så att det kommer upp ett meddelande, t.ex. "Är du säker på att du vill avsluta?"

Mvh

Private Sub Form_Unload(Cancel As Integer)
    If MsgBox("Är du säker på att du vill avsluta?", vbYesNo + vbQuestion) = vbNo Then
        Cancel = 1
    End If
End Sub

Du är en pärla ;) Eller en mästare med andra ord. TACK!

EN sista fråga, sedan ska du få slippa mig :)

Vet du hur man gör för att göra ett lösenordsskydd i själva programmet? Som jag har just nu är det webbsidorna som är lösenordskyddade men skulle också vilja ha att man måste ha rätt lösenord för att komma in i programmet också.

Vet du hur man gör?

Tack!

Well, en superenkel variant med ett hårdkodad lösenord kan se ut så här:

Private Sub Form_Load()
    If trim(InputBox("Ange lösenord för programmet!", "Lösenord")) <> "jättehemligt" Then
        MsgBox "Fel lösenord. Programmet stängs!", vbCritical
        End
    End If
    ' Övrig kod ...
    ' osv ...
End Sub

EN sista fråga, sedan ska du få slippa mig

Hur så? Är programmet klart?

Kanon det fungerade!

Men eftersom man inte får ha flera "Form_Load" script så undrar jag hur jag ska lägga in dessa också:

If MsgBox("Är du säker på att du vill avsluta?", vbYesNo + vbQuestion) = vbNo Then
Cancel = 1
End If
End Sub

och även:

Private Sub Form_Load()
Me.Caption = "Namn"
WebBrowser1.Navigate "www.minsida.se/sida1.asp"

' ....
' ....

End Sub

Tack på förhand!

Medlem sedan maj 20021 466 inlägg

kaktusen skrev:

Kanon det fungerade!

Men eftersom man inte får ha flera "Form_Load" script så undrar jag hur jag ska lägga in dessa också:

Öh? Du frågade om hur man gjorde programmet i Visual Basic. Nu börjar du prata om script. Vad är det du använder, egentligen?

Handlar det om ASP och VBScript borde tråden ha postats i ASP-forumet istället. Ska jag flytta den dit?

Hej Marcus,

Jag vore väldigt tacksam om denna sträng fick ligga kvar här. Då signaturen "niko" är mkt kunnig inom Visual Basic och hjälper mig otroligt mkt. Finns risk att han inte läser denna sträng om du postar den i en annat forum.

Som sagt, vore mkt tacksam om denna sträng fick ligga kvar där den ligger.

Vänliga hälsningar

Medlem sedan okt. 20023 030 inlägg

Lägg ihop det som står innuti Form_Load så det blir:

Private Sub Form_Load() 
Me.Caption = "Namn" 
WebBrowser1.Navigate "www.minsida.se/sida1.asp" 

If trim(InputBox("Ange lösenord för programmet!", "Lösenord")) <> "jättehemligt" Then
    MsgBox "Fel lösenord. Programmet stängs!", vbCritical
    End
End If

' Övrig kod ...
' osv ...
End Sub

Du behöver inte ens ha med

' Övrig kod ...
' osv ...

eller

' ....
' ....

saker som står efter ett ' betyder att det är en kommentar och alltså ingen kod.

Tack Nexus, men vill även ha med denna kod:

Cancel = 1
End If
End Sub

Hur gör jag då?

Mvh

Hur gör jag då?

Du låter den vara som den är? Form_Unload och Form_Load är olika events. Funkar det inte som det ska?

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)