webForumDet fria alternativet

Hjälp, hur ansluter man globalt med databas?

.NET

9 svar · 273 visningar · startad av MasterIT

Medlem sedan nov. 200055 inlägg
Frågan#1

Hej!
Jo, jag ska göra ett formulär åt en polare till hans LAN-sida. Vilket gör att jag måste komma på hur vanliga internetanvändare ska komma åt databasen på hans serverburk. Så hur gör jag? Istället för IP-nummer så vill jag ansluta med domännamnet som är hans "klonade" IP-nummer. Exempelvis så motsvarar http://masterium.mine.nu mitt riktiga IP. Ja, kan ni hjälpa? Bör jag sätta användarnamn och lösenord på databasen också? Isåfall hur gör jag det? Har sett att man ofta gör det när man har webhotell. Snälla, hjälp! Jag trodde nedanstående kod skulle fungera, men det står då "URI formats are not supported" i felmeddelandet :)

Line 13: Dim cn as new OleDbConnection("PROVIDER=Microsoft.Jet.OleDb.4.0;DATA SOURCE=http://masterium.mine.nu/databas/tobbe2.mdb;")
Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Jag skulle gissa på att ASP.NET har samma policy som ASP när det gäller utomstående Access-databaser - du kommer inte åt dem via HTTP. Däremot kanske det finns komponenter för det.

Hmm, detta blir problematiskt. Några andra som kan ge ett annat svar?? :)

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Access är en filbaserad databas. Vill du komma åt den så måste den vara utdelad filmässigt. Och det måste vara öppet för Windows fildelningsportar (139) i en eventuell brandvägg.

Dim cn as new OleDbConnection("PROVIDER=Microsoft.Jet.OleDb.4.0;DATA SOURCE=\\masterium.mine.nu\<sharename>\tobbe2.mdb;")

Nåt annat sätt finns inte.

Så jag behöver bara dela ut databasmappen och sedan skriva namnet på mappen i sökvägen eller?

Medlem sedan juni 20022 599 inlägg

Ja, och öppna i brandväggen. Men det är inget jag rekommenderar. Har man andra utdelningar så blir ju dom också åtkomliga (beroende på lösenord). Är det inte enklare att köra IIS:en och databasen på samma burk för att slippa sånt här?

Hmm, jag testade det du sa nu, men det funkar ändå inte :(

http://masterium.mine.nu/matain.aspx
Kolla själva. Jag aktiverade webbdelning på databas-mappen och la till skrivbehörighet utöver vanliga valen. Eftersom man ska kunna skriva in i databasen. Eller skulle jag ta vanlig delning?

niko: För det första så har jag ingen brandvägg, hatar det..ställer bara till problem tycker jag. Hursomhelst, både IIS:en och databasen är på samma burk. Blir lösningen enklare då? När sedan polaren ska få formuläret så kör han det och databasen från sin dator. Så då ändrar jag om sökvägen lite.

Behöver fortfarande hjälp! :)

Haha, det räckte ju för fasen med att skriva in sökvägen till databasen på servern så kan alla skriva in. Trodde det bara var lokalt då. Coolt :D

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)