webForumDet fria alternativet

VS.Net

1 svar · 185 visningar · startad av Nson

NsonMedlem sedan juni 2001145 inlägg

Sitter o leker med visual studio.net och bygger OleDataAdapters och grejer så det står härliga till. Nu till mitt fråga, när jag nu gjort en OleDataAdapter eller om det var OleDataConnection så skapar den ju en massa Me.OleDbUpdateCommand1 tex, om jag nu vill kalla på dessa så gör jag ju typ :

Me.OleDbConnection1.Open()
        Me.OleDbCommand1.ExecuteNonQuery()
        Me.OleDbConnection1.Close()

nu till min fråga, hur gör jag för att passera värden till ex
Me.OleDbInsertCommand1

säg att jag har två värden som skall in i databasen och dessa hämtar jag från ett formolär... nån som kan reda ut lite...

/tacksam. Nson

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

säg att jag har två värden som skall in i databasen och dessa hämtar jag från ett formolär... nån som kan reda ut lite...

För att stoppa in värden i din databas (du använder access?) använder du OleDbCommand där du stoppar in din sql- och din connection-string. Det är sedan i din sql-sats som du definierar var och hur dina data ska stoppas in i databasen, exempelvis:

OleDbCommand("INSERT INTO Tabell VALUES('a','b')", connectionString);

Om du vill stoppa in värden från ett textfält istället så hämtar du textfältets text och stoppar in detta i din sql-sats (finns olika sätt att göra det på):

OleDbCommand("INSERT INTO Tabell VALUES('[b]"+myTextBox.Text+"[/b]','b')", connectionString);
124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
120 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)