webForumDet fria alternativet

Problem med inmatning av data

33 svar · 865 visningar · startad av MasterIT · sida 2 av 2

ZyaxMedlem sedan mars 200262 inlägg

PatrikB:

Jag vänder mig inte mot dig eller produkten Microsoft Access, jag påpekar att dess användningsområden inte bör vara en applikation utanför dialogerna i Access. Att webbhotell använder denna är väl ingen ursäkt för att Access skulle fungera bra som bakomvarande DBMS för en webbapplikation!
Du har givit exempel på varför t ex Västerviks BK använder Access och det är väl inte bra att du inte kan välja en annan säkrare databas för samtida användare.
Använd Access där den hör hemma och välj något annat om du kan, det är mitt enkla råd!

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Detta vart mycket OT, sorry.

Nu har ju inte alla möjlighet till att välja, så som du (Zyax) och jag har då vi jobbar i "branschen".
Om man nu inte har dessa förmåner som vi har vad gör man då? räknar bort Access helt? Nä, som jag sagt tidigare: Access klarar mer än vad man tror, allt beror på hur man proggar mot den ;)
När den dagen kommer och man ser att det blir ohållbart, då måste man ta steget upp till ett annat val av DBMS.

cya,
PatrikB

developerMedlem sedan aug. 2001458 inlägg

Zyax skrev:

Access kan vara bra till ändamål det är lämpat för, annars bör Access INTE användas.
Access bör användas när du i Windows skall göra en lättare applikation och där du utnyttjar alla de snabba dialoger och sådant gulle-gull som går att göra helt i Access.
Skall du ha Access som en ren databas som inte använder några gulle-gull funktioner så kan man lika väl använda mySql eller vad som helst annat, Access är då KASST!
Skall du dessutom göra en webbapllikation skall du verkligen försöka plocka bort Access så ofta som möjligt då säkerhetsnivån i Access är rent dålig och hela databasen kan hänga sig av användare som skall komma åt databasen samtidigt.

Slutsats: Byt till SQL Server, MySql eller någonting annat, Access hör inte hemma i en applikation utanför Access självt!

---

...påpekar att dess användningsområden inte bör vara en applikation utanför dialogerna i Access...
Använd Access där den hör hemma och välj något annat om du kan, det är mitt enkla råd!

Jag är benägen att hålla med PatrikB, det finns flera områden där Access duger utmärkt. En föreningsdatabas går ofta utmärkt att driva på Access. MS SQL går ofta bort på grund av kostnaden i sådana fall, behöver man fler användare är MySQL ett gott alternativ, men jag tycker en Access-databas är enklare att komma igång med samt enklare att drifta. Det finns massor av exempel på fall där Access fungerar utmärkt och givet detta har jag svårt att förstå hur du kategoriskt resonerar bort Access utan egentliga fakta. Försök skilja på fakta och dina egna åsikter.

samt enklare att drifta

Problemet med Access är att till dessa till synes mycket enkla ändamål är Access inte solklart enkelt att driftta.
Access bygger på gamla Microsoftprinciper som byggde på noll säkerhet och en enda dator. Access är skapat i denna enkla värld och har de problem med säkerhet en sådan värld har i nätverk och flera användare. Access har byggts på med säkerhet och problem har uppstått.
Access är ypperligt att använda till EN-datorsystem eller där en lätt applikation gjord i Access är basen.

Vill man ha en mycket enkel webbapplikation borde man få hjälp av en myckel enkel databas som inte har de problem access har. Microsoft har själva insett problemen för länge sedan och skapade SQL server en mycket bra databas. Dock är den kostsam och ej applicerbar i små fall. Därför används Access därför att det finns, inte för att Access är bra!

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Gillar ej heller Access och varenda gång jag börjat använda den har det slutat med att jag fått över gå till en SQL-databas. Hur bra och enkelt det än verkade från början.

Och min personliga åsikt om varför man ej ska använda access på webben är att den aldrig var designad för detta ända mål.

Men ok för Janne Bannans hemsida går det an men ej i kommersiellt syfte.

Och nu en källa från nätet

http://www.aspemporium.com/aspEmporium/tutorials/dontUseMSAccess.asp

:bire

Tack, Grynet för din insiktsfulla medverkan :)

Vad har vi kommit fram till:

Fy på er webbhotell: Kast in MySQL eller något annat "thread-safe" DBMS på era servrar!

Air4s1Medlem sedan dec. 20018 inlägg

Du sa det själv Zyax....inte många billiga(läs gratis) webhotell med MySql,men Access finns det gott om!

Access duger,MySql är bättre!
:e

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Och MS SQL Server är bättre än MySQL, där har vi rangordningen.
Vet inte riktigt vart vi ska stoppa in DB2 från IBM riktgt ännu :)

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Det finns ju massor med olika DBMS, varav det verkar vara bara MsSQL som funkar riktigt bra tillsammans med .NET.

Kör själv MySQL av kostnadsskäl, och det funkar ju bra. Det är synd att installationen av det är så pass krånglig bara.

Gör som Ekström om ni kan välja och klaga sedan på webhotellen, försvara aldrig Access som DBMS hos en webbapplikation!

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

Jag vill lägga mig i denna tråd jag med......för er som vill testa att köra MS SQL hemma så kan ni installera det i en skalad version (max 2 gb data, 5 användare) allt ni behöver är access 2000+.

Installera access som vanligt sen installerar du MSDE som finns på skiva 1 (setupSQL.exe).

Det är ju ett alternativ till er som vill testa att köra med ett riktigt DBMS.

mvh icaaq

edebroMedlem sedan aug. 2001261 inlägg

icaaq: Jovisst, det är ju ett alternativ. Eller varför inte installera trial-versionen som MS tillhandahåller.
Den går bra att använda i 120 dagar, och utöver tidgränsen tror jag inte det finns några andra begränsningar.

Sen hinner man ju oftast formatera datorn innan tiden har gått ut :D

Ni finner den på:
http://www.microsoft.com/sql/evaluation/trial/default.asp

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Låses pga att det börjar bli ett litet datorkrig mellan databaser utan någon som helst fakta bakgrund. De här diskutionerna hör inte längre hemma i .NET forumet.

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.cf67ef55
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)