Hallå igen,
Vilken kontroll ska jag använda om jag vill loopa ut info ur en databas? Det finns väl några att välja på? Fördelar/nackdelar.
Eller är det kanske smartast att lägga in det i en dynamiskt tabell?
Tackar på förhand. :)
3 svar · 212 visningar · startad av Ekström
Hallå igen,
Vilken kontroll ska jag använda om jag vill loopa ut info ur en databas? Det finns väl några att välja på? Fördelar/nackdelar.
Eller är det kanske smartast att lägga in det i en dynamiskt tabell?
Tackar på förhand. :)
Du menar vilken kontroll du ska använda för att presentera data som du redan har hämtat från en databas? Det beror på vad du ska plocka fram och hur du vill presentera dina data. De tre stora kontrollerna för att lista data är DataGrid, DataList och Repeater.
DataGrid har flest inbyggda funktioner, exempelvis pageing. Passar bäst om du snabbt vill presentera rader med data, göra enkla updatefunktioner på enskilda rader och sätta designen direkt på kontrollen istället för att designa själv (även om det är möjligt att lägga egen design på raderna).
Repeatern är motsatsen, här upprepar den endast dina data. ALL layout runt dessa data får du bygga upp själv.
DataList är en slags blandning av en DataGrid och en Repeater. Här kan du enkelt designa själv men du har även flera bra inbyggda funktioner, exempelvis om du vill stapla upp dina data i flera kolumner.
Du kan även göra egna kontroller som listar data, där du då även kan ärva funktionalitet från befintliga kontroller.
De befintliga kontrolelrna täcker nog 98% av alla möjlgheter så du behöver knappast gå in och bygga upp egna tabeller. I de fall då du behöver ytterligare funktionalitet handlar det inte om tabeller utan om andra speciallösningar. Titta även på asp.net, jag har för mig att det finns fler tredjeparts listkontrolelr där.
Tips! Tänk också på att du kan ha alla kontroller i kontroller, inte bara labels och textboxar. Exempelvis kan du ha en usercontrol i en datalist, eller en repeater i en repeater. Man kan göra rätt kul grejjer med detta. :)
Tack NETwork!
Precis så jag menade. Pagingfunktion utan hårdkodning är ju kanon. Visste inte att det fanns. DataGrid får det nog bli.
Tack åter igen.