SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Skumat igenom en del tidigare inlägg om böcker och så där men
inte hittat nått specifikt om det jag söker i bok väg.
Söker en bok som går igenom grunderna men även lite mer
avancerade funktioner och då främst mot webben. Vilket språk
lämpar sig bäst när jag kommer med största sanorlikhet bara
köra det för webben (databaser etc).
Har kört en hel del asp innan, en del java (beans, jsp) mot
webben. OOP är inte jätte främande men inte heller glasklart.
Vilket av .NET språken lutar det mest åt?
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Ta C# eftersom det ligger närmast Java.
MarckusMedlem sedan dec. 2001144 inlägg Jag rekommenderar C# ..
Gillar C# skarpt och det är lätt att lära sig och komma igång med!
Mvh
Marcus
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg lutar åt C# ;)
Böcker finns det ju en uppsjö av, nån som vet några som har inriktat sig mest mot webbprogramering?
PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg generellt svar: Böcker från https://www.wrox.com ..... e de klart bästa böckerna.
cya,
PatrikB
MarckusMedlem sedan dec. 2001144 inlägg Jag rekommenderar Mastering ASP.net with C# .. Lär dig grunderna i ASP.net .. Väldigt trevlig bok!
Nyligen införskaffat den själv och jag gillar den!
Sybex är det som tillverkar den ..
Har även Beginning C# och Professional C# ifrån Wrox fast dom behandlar mest C# allmänt..
Mvh
Marcus
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg oka, skulle ju som sagt helst vilja ha en bok(böcker) som inriktat sig mot webben.
några fler som har förslag?
Kan ju vända frågan med, vilken bok skall man INTE skaffa sig för ändamålet?
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg Kolla Wrox' Beginning-böcker, de brukar vara heta om du inte kan ett skit innan, men eftersom du verkar ha lite koll så kan det kanske vara lika bra att köra direkt på Wrox' Professional-böcker - de brukar inte vara så svåra att förstå. Köp engelska böcker, från Wrox. De rockar.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Själv är jag en O'Reilly-freak. Och de har ju både C#-böcker och ASP.NET-böcker så ... :)
http://dotnet.oreilly.com/
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Kalas, tack alla.
SPiN -> Har läst igenom lite andra wrox bäcker och tycker dom e helt ok, sökte på bokus.com och fick en hel del träffar, någon speciell bok du skulle kunan rekomendera?
icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg För att komma igång med C# rekomenderar jag "Börja med C#" (Wrox) den finns ju förövrigt på svenska :o
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Det lockar lite faktiskt, eller pro, får bläddra lite i dem i butik känner jag.
Vad är bäst egentligen, svenska eller engelska, engelska känns ju lite bättre efter som dom svenska (från de stora förlagen) är väll direkta översättningar i stort sätt(?).
SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg
SPiN -> Har läst igenom lite andra wrox bäcker och tycker dom e helt ok, sökte på bokus.com och fick en hel del träffar, någon speciell bok du skulle kunan rekomendera?
Nej, inga rekomendationer har jag att ge - har inte läst några .NET-relaterade böcker alls. :)
Jag anser att engelska böcker är att föredra, men direkta översättningar till svenska borde vara funkis också... Jag tycker att de kan vara svårare att förstå däremot, på något skumt sätt.
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Angående språk-valet skulle jag vilja inflika att det är en fråga om "personligt" tycke.
Det ena är alltså inte bättre och kan göra mer saker än det andra.
Det är upp till en själv vilken syntax man gillar bäst...
Från OO i .Net från OReilly:
One of the most important concepts behind .NET is that all languages are on a level
playing field; the choice of language should be determined more by your style than
anything else. This is probably the reason why you prefer VB over other languages:
you like the syntax of Visual Basic and appreciate its simplicity. No longer is choice
of language a concern, because VB.NET is just as fast as C# and it does a few things,
such as event declaration and conditional exception handling, better. But for the
most part, any language that runs under .NET will provide you with the tools to
develop cutting edge software. Thus, it truly is a matter of style. VB.NET is no more
or no less of a language than any other in the .NET Framework.
SimonGMedlem sedan maj 2000444 inlägg Om man kollar på Wrox böcker, är "Professional" bara "ett steg svårare" än "Beginning" böckerna att lära sig? För det e väll inte så att det är en fortsättning?