EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Det räcker med inlägg om vad metoder och funktioner är. Har en rätt bra bild av det ändå. Faktiskt :)
Ska vi kanske börja ge nybörjartips snart eller? Jobbigt när en tråd blir en helt annan diskussion såhär. Bättre då att starta en enskild tråd om det.
ZyaxMedlem sedan mars 200262 inlägg Ekström, då frågar jag mig vilka nybörjare som börjar med att reda ut vad override är?
Nu blev det så här. Det får man acceptera på ett forum.
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Jag är kanske ingen total nybörjare. Detta är inte mitt första steg inom .NET. Men såna saker kan ju vara bra att veta då man läser i dokumentationen.
Jo, nu blev det så här, och det får väl accepteras, men det är ju inte bra för det.
Vad polymorfism är måste ju ligga en del ovanför nybörjarnivå.
Moderator kan stänga denna tråd. Fler svar skulle med säkerhet förstöra den ännu mer.
fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg Rent kunskapsmässigt ligger väl polymorfism och arv på samma nivå, tycker jag iaf...och då du var inne på Arv (via override) så är ju polymorfism där med...
Själv anser jag att OO är av största vikt för att kunna bygga bra .NET-lösningar, något som är bra att känna till även som nybörjare.
Att tex. förstå varför "Inherits System.Web.UI.Page" (som de flesta nybörjare bör stöta på) används i codebehind, kan eg. inte förklaras på nåt annat sätt än med OOP (Objekts Orienterad Programmering), då det är vad det är.
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg fredrik, du har rätt. Ditt inlägg var faktiskt riktigt bra
Sorry.
GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg Håller osså med fredrik OOP är väldigt viktigt för att förstå .Net samt att kunna bygga bra program med det. Hälften av mina problemlösningar på en dag består ungefär i hur man ska lösa det OO för att få det snyggt o bra :)
Nåja det var inte därför jag skrev hittade en bok om OOP i .Net.
http://booksonline.idg.se//prod_sida.asp?isbn=63607182
Någon som har den och vet om den är bra?
ÄR det nån som har bra länkar om hur man gör OOP (både för nybörjare och avancerat)?
EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg Skulle också gärna vilja veta var man lär sig det bättre. Som det är nu använder jag inga klasser alls, förstår inte arv osv. Det känns som om det behövs lite träning innan man kommer igång på allvar.
Funderade över att köpa en bok som tar upp OOP lite mer ingående. Tipsa gärna!
NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg Det mest elementära när det gäller OO är ju att arbeta med klasser. Börja med små enkla exempel för att förstå principnen. Det är oerhört smidigt att arbeta med klasser, din applikation får bättre struktur och du slipper ha samma kod på olika ställen vilket gör det väldigt smidigt att uppdatera sidorna - i större projekt är det mer eller mindre omöjligt att hålla reda på all kod opch göra uppdateringar om du inte använder klasser.
Skapa en enkel klass med grundläggande funktionalitet att träna på, exempelvis en klass för koppling mot databaser eller en klass för olika textformateringar. Eller varför inte skapa ett eget namespace.