Ta en titt på ListItemCollection. Till den kan du lägga till ListItems.
Tips:
ddlAktivaValues.Items.Add(new ListItem("data", "värde"));
6 svar · 203 visningar · startad av Dino
Här skapar jag en array som jag sen binder till en dropdownlist, men jag skulle oxå behöva sätta value på varje listitem. Hur gör jag? Jag sätter in värderna i en array nu för jag hittar inget sätt att istället skapa en ny listitem i stället för en ny ddlAktivaValues. Grundfrågan är i alla fall. Hur sätter jag text värdet och value värdet till en listitem i en dropdownlist. (Fan vad dålig jag är på att förklara ;) )
Dim ddlAktivaValues as ArrayList= new ArrayList()
while objReader1.Read()
if objReader1.IsDBNull(0) then
ddlAktivaValues.add ("Det finns inga aktiva leveransplaner")
else
ddlAktivaValues.add (objReader1.GetString(1) & " " & objReader1.GetString(3) & " " & objReader1.GetString(5))
end if
end while
objReader1.Close()
objConn1.Close()
ddlAktiva.datasource = ddlAktivaValues
ddlAktiva.DataBind
Ta en titt på ListItemCollection. Till den kan du lägga till ListItems.
Tips:
ddlAktivaValues.Items.Add(new ListItem("data", "värde"));
Du får använda något annat än ArrayList, t ex DataTable och sedan välja vilken kolumn som skall bindas till value resp text.
Annars kan du ju lägga till de olika objekten direkt till din dropdownlist (C#):
ListItem li = new ListItem(objReader1.GetString(1) & " " & objReader1.GetString(3) & " " & objReader1.GetString(5),"thevalue");
ddlAktiva.Items.Add(li);
Tackar skall titta på det, testa det och svära/jubla över det. Tack för snabbt svar.
Jublar. :bire
Visa hur du gjorde..... ;)
Visa hur du gjorde.....
Precis som de skrev ovan.
while objReader1.Read()
if objReader1.IsDBNull(0) then
ddlAktiva.Items.Add(new ListItem("Det finns inga aktiva leveransplaner", "0"))
else
ddlAktiva.Items.Add(new ListItem(objReader1.GetString(1) & " " & objReader1.GetString(3) & " " & objReader1.GetString(5),objReader1.GetInt32(0)))
end if
end while