webForumDet fria alternativet

querystring svenska tecken

3 svar · 306 visningar · startad av NETwork

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Problem!!! Jag är ganska säker på att jag rakt av kunnat plocka ut svenska tecken från en querystring förut med Request.Querystring, men nu funkar det inte alls. Svenska tecken försvinner helt. Även om jag kodar om dem till %XX. Hur f-n får jag ut svenska tecken, behöver verkligen lösa detta! Har även försökt sätta Culture="sv-SE" på sidan men det hjälper inte alls.

Tips mottages tacksamt!

Ännu struligare. Om jag skriver in en url med en querystring till sidan så kan den inte plocka ut åäö. MEN om jag gör en sida med ett formulär där jag skriver in länken med svenska tecken och skickar den till den här sidan så plockar den ut åäö. Alltså EXAKT samma sida, EXAKT samma kod, EXAKT samma url... men om jag skriver urlen till sidan direkt så funkar det inte. Så j.... irriterande detta!!! Det går ju bevisligen att få ut svenska tecken!?!?!?

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Alla borde enbart använda sig av engelska eller så borde alla tecken i världen vara default.

Den enda lösningen jag kan finna är Request["QUERY_STRING"] denna returnerar inte åöä om de skrivs men den visar i varje fall %c3 om man skriver dem i querystringen.

alltså

test.aspx?hej=%c4

utskrivten blir

hej=%c4

där efter får du parsa ut rätt strängar.

(och eftersom jag är förutseende eftesom du kommer att fråga hur man gör detta kommer exempler här under ;) )

kör en split på din sträng

string[] queries = Request["QUERY_STRING"].Split(new char[] {'=','&'});

nu har du par av queries och värden.

string myValueIWatn;
for(int i=0;i<quires.Length;i++){
if(quires*="minQuery){
myValueIWant = From%ToSwe(queries[i+1]);
}
}

Något i den stilen.

(Ursäkta för snabbt svar och kanske flummig kod, men jag är i lite tids nöd :r)*

Underbart, nu blev den här dagen betydligt bättre! :)

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)