webForumDet fria alternativet

Katastrofal kod

.NETur .NET

17 svar · 498 visningar · startad av Andy

AndyMedlem sedan sep. 2001138 inlägg

Halloj

Har börjat att utveckla i .NET och slås ju direkt hur katastrofal HTML-koden som genereras är. Trots att Microsoft sitter med i W3C släpper de en jätteprodukt som spottar ut kod som är långt ifrån standardiserad. Någon som vet om man själv kan påverka koden som genereras? Om jag vill att koden skall följa XHTML-standarden - går detta att fixa i .NET eller skall jag helt enkelt slänga ut hela .NET genom fönstret?

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Katastrofal är ett starkt ord som jag definitivt inte håller med om. Kan du ge något exempel? Min erfarenhet är att asp.net genererar mycket bra kod, om än ganska mycket kod... exempelvis koden för viewstate som kan bli ganska stor.

ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg

Sen ska man komma ihåg att hänsyn tas till vilken webbläsare du använder när koden produceras. Har inte undersökt det själv, men kan tänka mig att du får kod utan "IE-features" om du använder Mozilla el.dyl.

Ja, till exempel så verkar ju inte .NET skilja på Netscape 4 och Netscape 6, utan spottar ut samma kod för båda.

Kodexempel - räcker det inte med att säga att det inte verkar som om det är möjligt att få ut standardiserad XHTML-kod, även om jag nu skulle vilja det. Eller har jag missat något?

Dessutom: divar och liknande som genereras, liksom tabeller, blandar ju stora och små bokstäver, samt " och ' hel vilt. Vissa attribut skrivs ut med versaler och ', medans andra attribut blir med gemener och ". Enligt XHTML-standarden skall alla attribut, ja i stort sett all kod, skrivas med små bokstäver.

Nu är jag ingen expert på xhtml-standarden, en jag har aldrig haft problem att få sidan att se ut som jag vill, varken i nyare versioner av ns eller explorer och det tycker jag är viktigast. Vad gäller " och ' så används ju detta i samband med javascript i taggarna och då är det ju helt rätt...

Jag måste säga att jag får ut väldigt bra kod där den genereras av asp.net (den dåliga koden står jag för :) ), men som sagt, om det är xhtml-standard på varje punkt låter jag vara osagt.

RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg

Tror inte det går att påverka, nej. Tycker också det är synd att MS inte följer den HTML-standard som finns, nu när man lägger ner så mycket tid på ASP.NET. Man kunde i.a.f. få välja.

Ställde denna fråga på ett ASP.NET MS-seminarium jag var på, men fick inget svar (tror inte ens snubben visste vad W3C är).

Herregud. Microsoft sitter ju själva med i W3C. Borde då inte de, om någon, följa den standard de själva varit med att ta fram? Känns som att Microsoft är så stort att den ena handen inte vet vad den andra gör.

Usch, så trött man blir...

NETwork: Självklart används ' i Javascript - det var ju inte det som var problemet. Och huruvida sidorna ändå ser bra ut i olika browsers är inte heller riktigt poängen. Grejen är den att jag skall till 100% kunna styra vilken kod som genereras - hur skall man annars kunna utveckla siter i projekt där t ex kunden vill att man följer XHTML-standarden?

Visst har du möjlighet att styra koden! Använd kontroller som kastar ut ren text (exempelvis literals, repeaters) så är det du och ingen annan som genererar kod och du kan således följa vilken standard du vill! Dessutom kan du göra egna kontroller som kastar ut kod skriven av dig och ingen annan...

mikkeXMedlem sedan aug. 2002477 inlägg

Appropå Microsft och webbstandards så har de nyligen gjort om http://www.microsoft.com/ - och den följer inte webbstandards någonstans.

Här är en redisgin på nya microsoft.com gjord på några timmar som följer webbstandards (inte identisk resultat - men om han haft lite mer tid hade det blivit det)
http://www3.sympatico.ca/dylanfoley/workshop/microtidy.html

En till grej. Klistrar jag in en hel sida jag själv programmerat, som följer webstandarden, i en ny, tom, aspx-sida, går över till designläget och sedan tillbaka till HTML-läget, så har .NET vänligt nog gjort om delar av koden. Bytt ut <html>, <body> mm till <HTML> och <BODY>. Snällt. x(

Andy skrev:

En till grej. Klistrar jag in en hel sida jag själv programmerat, som följer webstandarden, i en ny, tom, aspx-sida, går över till designläget och sedan tillbaka till HTML-läget, så har .NET vänligt nog gjort om delar av koden. Bytt ut <html>, <body> mm till <HTML> och <BODY>. Snällt. x(

Nu letar du efter fel som inte finns, det verkar nästan som du VILL att .net ska vara dåligt. :) Det finns en checkbox under options i vs.net där du väljer om du vill att den ska göra om texten i taggarna till stora eller små bokstäver (eller inte göra något alls). Om du tar dig lite tid att titta igenom vs så ska du se att du kan "tweaka" den in i minsta detalj...

Tack för tipset! :)

Jag vill verkligen inte att .NET skall vara dåligt! Det är väl super att det mesta går att tweaka, men då är ju frågan - varför är det inte "rätt-tweakat" från början... ;)

Andy skrev:

Tack för tipset! :)

Jag vill verkligen inte att .NET skall vara dåligt! Det är väl super att det mesta går att tweaka, men då är ju frågan - varför är det inte "rätt-tweakat" från början... ;)

Ja, det kan man ju fråga sig. Jag är inte någon microsoft-advokat så jag hoppas inte att du känner att jag försöker bortförklara dig, du har säkert rätt (delvis då :) ). Men jag skulle ändå vilja vända på ditt resonemang: med tanke på att .net är både nytt och väldigt komplext så är det ovanligt FÅ fel...

andreas_lindhMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Har också det problemet i vs. Var under options hittar jag den rutan?

jtMedlem sedan juni 2000350 inlägg

Browser Snobs And ASP.NET
"Yes, Internet Explorer is the market share king but people use other browsers. Support for anything but IE in ASP.NET sucks a big fat one."
http://www.angrycoder.com/article.aspx?cid=1&y=2002&m=9&d=5

icaaqMedlem sedan okt. 20005 273 inlägg

andreas_lindh skrev:

Har också det problemet i vs. Var under options hittar jag den rutan?

Tools-->Options-->HTML/XML-->Format

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.c74b5be1
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)