webForumDet fria alternativet

Defaultwebb

5 svar · 319 visningar · startad av niko

nikoMedlem sedan juni 20022 599 inlägg

Har för närvarande fem huvudwebbar i min IIS. När jag skapar en ny webbapplikation i VS.NET så envisas den med att skapa denna under den sista av dessa medan jag vill att den ska skapa den under den första. Jag förmodar att det någonstans finns en intställning i VS.NET för vilken av huvudwebbarna som är default. Kan dock inte hitta denna. Någon?

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

När du skapar en applikation så har du ju möjligheten att välja var den ska ligga. Eller lägger den sig fel även om du anger sökvägen till rätt webb?

OK! Jag var nog lite otydlig ..

Jag kan om jag vill först manuellt skapa en webapplikation under rätt webbsajt och sen, ändra sökvägen när dialogrutan kommer upp. Problemet är att jag får göra det varje gång. Det borde ju finnas en inställning så att jag kan säga till VS.NET att som default skapa mina webbprojekt under webb1 och inte under webb5?

Ett annat problem(?) är att VS.NET faktiskt skapar en tom mapp under webb5 redan innan jag ändrar sökvägen. Denna mapp får jag sedan manuellt deleta.

För att vara ännu tydligare:

När jag skapar en ny webbapp så föreslår VS.NET placeringen: http://localhost/webapplicationx
och det är ju rätt eftersom mina 4 övriga webbar inte lyssnar på 127.0.0.1 och dessutom använder
hostheaders.

Om jag nu trycker OK så kommer det upp ett felmeddelande som säger att URL:en http://localhost/webapplicationx
inte motsvarar den fysiska sökvägen <sökväg till webb5>\webapplicationx. Och det gör den ju inte heller,
eftersom det borde vara <sökväg till webb1>\webapplicationx.

Så med andra ord:

Hur får jag VS.NET att förstå att den virtuella sökvägen localhost/webapplicationx ska motsvara den fysiska sökvägen
C:\inetpub\www\webapplicationx? Så att jag slipper krångla manuellt varje gång.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Tror inte det går du får nog dessvärre göra det själv, men det är ju bara första gången man skapar projektet och det är inte så jobbigt. Men du kan ju alltid slänga in en fråga i någon microsoft.public.dotnet listserver.

ZyaxMedlem sedan mars 200262 inlägg

Du kan ju alltid hoppas på att det går i nästa .NET eller till och med i .NET server och IIS 6...

259 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
136 ms — hämta forumlista (db)
120 ms — hämta statistik (db)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)