webForumDet fria alternativet

ms sql

15 svar · 318 visningar · startad av P

PMedlem sedan jan. 20012 107 inlägg

Hur gör jag en enkel anslutning & select sats till ms sql ? Finns ju någon inbyggd grej i webmatrix som genrerna kod men den verkar ju aningen konstig......

kristofferMedlem sedan juni 20001 266 inlägg

har gått igenom i början men säg att jag har en databas med info i, gör en select sats och jag får ett par rader.... Hur ska jag skriva ut dessa om jag inte vill använda Datagrid?

lala.fill(dataset, "webforum")

hur skriver jag ut resultatet?

renholmMedlem sedan apr. 20012 048 inlägg

Det kan du göra på olika sätt. Du kan t.ex använda en Label som du fyller med texten i databasen på följande sätt.

<asp:label id="myLB" runat="server"/>

sedan i koden

DataSet myDataSet;

myLB.Text = (string)myDataSet.Tables[0].Rows[0]["minKolumn"];

hmm får fel... den säger att den inte kan konvertera 'System.Data.DataTableCollection' till string??!?!

är det bara jag som är helt seg efter kodning i php men finns det inget lätt sätt som man typ lägger in infon i en array och sen bara skriver ut den typ:

"print" myarray[kolumnen]

Kan du visa hela koden?
Sedan så undrar jag om du ska visa alla rader eller om du bara vill visa en?

hmm sitter på gamla burken nu... brorsan har nya...

säg att jag vill visa en eller flera rader..... vill ha lösningar för båda.....

hmmm kan du förklara vad som menas med din kod:
(string)myDataSet.Tables[0].Rows[0]["minKolumn"]; ??

typ vad den gör?

----

jo, du har en DataSet med data i. Tables[0] väljer ut det första tabellen som är sparad i DataSet"et", redan använd Rows för att välja från vilken rad den ska läsa, mitt exempel läser från den första raden alltså 0. Sedan de sista [] väljer från vilken kolumn den ska läsa ifrån. (string) i början konvreterar den till string, om det int e funkar så använd .ToString() funktionen.

För att loopa igenom ditt dataset gör så här.

for(int i=0; i < myDataSet.Tables.Rows.Count; i++)
{
   Response.Write((string)myDataSet.Tables[0].Rows[i]["minKolumn"].ToString());
}

Men använd inte response.write i din lösning.

hmm det funkar inte att använda string.... och tar jag bort det från koden så får jag felmedelandet : indentifier expected... då har jag tagit bort loopen och kör med bara en rad....typ..

hmm varför ska jag inte använda response.write då du gör det?

kör vb.... inte c#

Jag använde bara Response.Write för att visa att den skulle skriva ut något, eftersom om du kör Response.Write med CodeBehind hamnar det alltid överst på sidan om du har det i Page_Load.

Vad vill du uppnå med att inte använda en inbyggd komponent för att visa din data?

oki...

inbyggd komponent- menar du då datagrid eller något? Det jag villl gör är att bara skriva ut en "cell" i databasen..... vilket jag inte får att fungera med din kod =)

Rekomenderar dig att läsa på följande sida: http://docs.aspng.com/quickstart/aspplus/doc/webdatalist.aspx

Så använder du den metod du tycker passar dina behov bäst, för jag förstår inte vart du vill komma igenom att inte använda en av de inbyggda komponenterna för att visa flera rader.

NETworkMedlem sedan juni 20011 679 inlägg

Visa gärna hela din koppling mot databasen, det ska inte bli fel om du gjort som i exemplet ovan...

ja nu fungerar det!

hmm finns det någonstans där alla funktioner är förklarade typ som i php.net?

http://docs.aspng.com/quickstart/aspplus/samples/classbrowser/vb/classbrowser.aspx

Sedan dokumentationen som följer med SDK'n.

Genererad på 367 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb