webForumDet fria alternativet

Probelm med Insert

3 svar · 205 visningar · startad av andreas_lindh

andreas_lindhMedlem sedan jan. 20011 140 inlägg

Får ett felmedelande:

System.Data.OleDb.OleDbException: Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.

Jag kör den här koden

sub datagrid1_submit(obj as object, e as Eventargs)

dim datum as string =datetime.now

dim strSQL as string ="Insert Into Guestbook(datum,namn,epost,inlagg) values ('" + datum + "','" + tbnamn.Text + "','" + tbEpost.Text + "','" + tbInlagg.Text + "')"
        Dim objCmd As new OleDbCommand(strSQL, objConn)
        objCmd.Connection.Open()
        objCmd.ExecuteNonQuery()
        objCmd.Connection.Close()

end sub

Någon som vet hur man ska göra för att lösa problemet? Har alla rättigheter som behövs för att skriva till databasen

juventus1Medlem sedan dec. 2000399 inlägg

Jag har två förslag: Prova att klamra datum. Skriv alltså [datum] istället. Fungerar det ändå inte kan det vara rättighetsproblem, och du kan du söka t ex i asp-forumet. Det finns massvis med svar på det där.

Det hjälpte inte att klamra datum.

Jag vet att rättigheterna är rätt. Det fungerar att göra en insert med vanliga asp.

Det var tydligen problem med rättigheterna i alla fall.
Hittade en lösning på det i forumet på www.asp.net.

I.e. Right mouse and properties on the mdb file and give the Internet Guest Account appropriate permission.
Of course if you’re like me, have just installed your XP then you wont even see the Security Tab when right mouse > properties.
What you need to do is in windows Explorer > Tools > Folder Options > Untick “Use simple file sharing”

Nu fungerar det som det ska.

139 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)