annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg Mitt första försök till att göra något i ASP.NET men jag får det inte att fungera riktigt.
Första gången man kommer in på sidan så kan man inte ändra något man skrivit tidigare. Trycker man på redigeralänken så är det precis som att den försöker göra en insert.
Gör man istället en insert så fungerar det utan problem och då fungerar det även att sen redigera.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Re: Fel på insert och update
Ahh, kan vara som så att eftersom dina fält från början inte är ifyllda så kommer de valideras och eftersom de är tomma så kommer kommer inget ske när du trycker på Redigera knappen. Fixa detta genom att lägga in CauseValidation="false" på dina linkbuttons i DataListen.
annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg det stämde, då har man lärt sig något nytt idag också.
tack för hjälpen.
annoMedlem sedan nov. 2000213 inlägg Har fortsatt lite på mitt kodexempel och försöker göra så att man kan uppdatera men får det inte att fungera.
Jag har lagt till det här i min updatefunktion
String updateCmd = "UPDATE tblGuestBook Set Name = @Name, Comment = @Comment WHERE GuestBookID = @GuestBookID";
SqlCommand myCommand = new SqlCommand(updateCmd, myConnection);
myCommand.Parameters.Add(new SqlParameter("@GuestBookID", SqlDbType.NVarChar, 4));
myCommand.Parameters["@GuestBookID"].Value = MyDataList.DataKeys[(int)e.Item.ItemIndex];
myCommand.Parameters.Add(new SqlParameter("@Name", SqlDbType.NVarChar, 50));
myCommand.Parameters["@Name"].Value = edit_name.Value;
myCommand.Parameters.Add(new SqlParameter("@Comment", SqlDbType.NVarChar, 500));
myCommand.Parameters["@Comment"].Value = edit_comment.Value;
myCommand.Connection.Open();
try
{
myCommand.ExecuteNonQuery();
Message.InnerHtml = "<b>Record Updated</b><br>" + updateCmd + "<br><br>";
MyDataList.EditItemIndex = -1;
}
catch (SqlException exc)
{
Message.InnerHtml = exc + "FEL: Det gick inte att uppdatera<br><br>";
Message.Style["color"] = "red";
}
myCommand.Connection.Close();
BindGrid();
det felmeddelande jag får är:
The type or namespace name 'edit_name' could not be found (are you missing a using directive or an assembly reference?)
Jag har ju edit_name i min EditItemTemplate men den verkar hitta det fältet och byter jag ut edit_name till Name så tar den fel fält, då tar det fält som man använder när man ska lägga till och det funkar ju inte.
Ska updatefunktionen se ut på något annat sätt eller?