Det måste ju finnas kodexempel på hur man gör en insert vid en _click, för att man sedan ska se resultatet på en gång. Jag har letat lite överallt men jag kan inte hitta nått svar........
mvh icaaq
4 svar · 253 visningar · startad av icaaq
Jag har som sagt ett problem med en kalender ;) (se tidigare trådar skapade av underecknad)
Det är som så att jag använder mig av av en SQL server där jag lagrar Event, feel och Diary. Och när jag anropar sidan så vill jag komma åt datan på tre olika ställen
Det ultimata vora att när sidan laddas (antingen första ggn eller efter postback) så laddas ett dataobjekt med "fräsch" data.
Men hur ska detta lösas, jag tar gärna emot förslag eller syn....
mvh icaaq
Det måste ju finnas kodexempel på hur man gör en insert vid en _click, för att man sedan ska se resultatet på en gång. Jag har letat lite överallt men jag kan inte hitta nått svar........
mvh icaaq
Förstår inte riktigt vad du menar...
Jag brukar göra en metod getData() som hämtar data från databasen, och eventuellt fillData() som sköter databinds etc.
Sedan anropar man den första gången (i page load om !isPostBack) och på andra ställen där det kan behövas, t.ex. vid click-event. I ditt click-event i detta fall vill du ju antagligen köra insert-kod och sedan getData och samt nya databinds.
Om jag förstått dig rätt.
Vad returnerar getData() :q
Den returnerar ingenting men sätter data till klassens privata attribut, alltså sådan data som är tillgänglig överallt inom klassen. Oftast är det ett DataSet som jag alltså fyller i getData().
T.ex. (pseudokod)
private DataSet ds;
private void getData()
{
// kör diverse SQL kommandon
ds=new DataSet();
sqlDataAdapter.Fill(ds,"medlemmar");
}
protected void clickEvent()
{
// sql insert kommando
getData();