jultomten17Medlem sedan sep. 20027 inlägg
De här är absolut inte någon flame som säkert många misstar de för, de är bara en inbjudan till Delphi kan man säga
En föredetta VB proggare som gått över till Delphi nu skrev ett crypterings program i både Delphi och VB, med samma source (har source till båda om nån vill ha).
DELPHI
code: ab
input:D:\nerloaded\Filmer\Jeepers.Creepers.DVDRip.DivX-DOMiNiON.avi
output: D:\nerloaded\Filmer\Jeepers.Creepers.DVDRip.DivX-DOMiNiONdelphi.avi
min cputime: 23%
max cputime: 59%
avg cputime: ~45%
tid: 1:22
Visual BASIC
code: ab
input: D:\nerloaded\Filmer\Jeepers.Creepers.DVDRip.DivX-DOMiNiON.avi
output: D:\nerloaded\Filmer\Jeepers.Creepers.DVDRip.DivX-DOMiNiONvb.avi
min cputime: 95%
max cputime: 99%
avg cputime: ~98%
tid: 13:16
zmodemMedlem sedan apr. 200258 inlägg
BASIC-språk är väl inte precis kända för att vara snabba?
LaspMedlem sedan juli 200010 197 inlägg
Bra test.
Vill du ha något gjort, låt Delphi göra det.
Ok Du Christmas Man Välkommen till wF och tack för ett bra försök.
BeatboxMedlem sedan okt. 20012 496 inlägg
Och andra sidan så kan man ju stilla fundera vad Delphi gjorde i 55% av tiden då den verkar stått och idle:at. :)
Utrymme för andra program att ta fatt på någon tråd!
Heh, tack tack Lasp...föresten, du råkar inte ha nåt svar till ett av mina andra inlägg: http://www.webforum.nu/showthread.php?s=&threadid=53439 ?
Utrymme för andra program att ta fatt på någon tråd!
Eller en massa ineffektivt jobb så processen bara står och väntar på olika händelser. Ett rent beräkningsjobb borde ju vara väldigt nära 100 % CPU.
Det skulle va kul att se källkoden för de båda lösningarna. Det är ju rätt svårt att bilda sig en uppfattning om testresultatet annars.
Håller med Beatbox
Vi tar gärna emot källkod här eller maila till oss som frågat efter den.
Tjaa, som jag säger så har jag source till båda, ingen av koderna är särskilt optimerade däremot...kan tillägga att en optimerad delphi version gjorde samma test på 27 sekunder
Delphi Source
vb Source
Nexus86Medlem sedan okt. 20022 683 inlägg
provade du i VB efter du skapat en EXE eller före? Programmen blir mycket snabbare om man skapar en EXE och kör den istället.
Det programmet gör är alltså att läsa in en binär fil, modifiera lite data och skriva tillbaks det till en annan fil. Det enda som jag ser i koden som kan ta tid är dessa :
Delphi :
pBuffer := AllocMem(iSize);
VB:
pBuffer = Space$(iSize)
Baserat på detta drar du alltså slutsattsen att Delphi är väldigt mycket snabbare om jag förstått det korrekt.
Vet du t ex vilken rumtime som används i Delphi-varienten respektive VB ? Det är rätt stor skillnad hastighetsmässigt beroende på vilken.
Tjaa, de är ju inte jag som har gjort nåt av proggen, utan en föredetta VB-proggare (han lade av med VB efter att han installerat Borland Delphi 7). Han har hållt på länge med VB så jag antar att han har gjort de så fort som möjligt (förutom just själva koden, som han försökte göra så lik delphi koden som möjligt). Sen så är det som så att Delphi inte använder runtimes ;)
provade du i VB efter du skapat en EXE eller före? Programmen blir mycket snabbare om man skapar en EXE och kör den istället.
Hehe, jag har inte ens VB, så...ja, det var en exe fil jag körde.