DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Detta funkar inte. Varför?
Dim objConnection as OleDbConnection
Dim objCmd as OleDbCommand
dim strConn as String
dim strSQL as String
strConn = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Webbsidor\dot.net\Webbsidor\Saga\databas.mdb"
objConnection = new OleDbConnection(strConn)
objConnection.Open()
strSQL = "INSERT INTO us(us_namn, us_enamn) Values ('bla', 'bla')"
objCmd = new OleDbCommand(strSQL, objConnection)
objCmd.ExecuteNonQuery()
Felmeddelande:
Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Problemet har i sig ingenting med .net att göra, utan snarare med filsystemsrättigheterna på mappen där databasen ligger.
Se om detta inlägg kan hjälpa dig.
Mvh,
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Gjorde som ovan, men det hjälpte inte mycket.
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Fortfarande samma felmeddelande?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Testa detta:
Dim objConnection as new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Webbsidor\dot.net\Webbsidor\Saga\databas.mdb")
Dim objCmd As new OleDbCommand("INSERT INTO us(us_namn, us_enamn) Values ('bla', 'bla')", objConnection)
objCmd.Connection.Open()
objCmd.ExecuteNonQuery()
objCmd.Connection.Close()
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Samma fel: System.Data.OleDb.OleDbException: Operationen måste använda en fråga som kan uppdateras.
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Konstigt... Återkommer om jag kommer på något...
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Testade att göra ett inlägg i en gammal asp gästbok och fick då samma felmeddelande. Så det har väl något att göra med vad @nders skrev. Spelar det någon roll om mappen där databasen ligger är skrivskyddad?
JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg Jag har för mig att man måste "dela ut" mappen som databasen ligger i för att den skall gå att skriva till, men jag är inte säker.
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Näpp, det hjälpte inte heller. :(
PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg Dela ut mappen i IIS, utforskaren och själva filen (egenskaper). Då bör det fungera.
DinoMedlem sedan sep. 20011 914 inlägg Hur delar jag ut den i IIS???
Red\\ *Plockar fram en slägga*