webForumDet fria alternativet

Neewbie

32 svar · 825 visningar · startad av Palleman

PallemanMedlem sedan dec. 2000557 inlägg

Hej!

Jag har börjat nosa lite på ASP.NET, dock har jag inte bestämt mig för vilket programmeringsspråk som jag ska inrikta mig på ännu.. använder och behärskar ordinära ASP/VBScript i nuläget men känner att ASP.NET har mer att ge.

Ska jag inrikta mig på ASP.NET/VB då det förmodligen ligger mig närmare då jag redan kan VBScript??

Vad är fördelarna/nackdelarna med att använda VB framför ex. C#?

Man vill ju inte lägga ner sin själ på att lära sig ASP.NET/VB när det sedan visar sig att C# egentligen är bättre, eller hur. ;)

Tacksam för svar! :)

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Allt du kan göra med c# kan du göra med vb.net och tvärtom, de bygger båda på samma framework. Det är egentligen bara syntaxen som skiljer dem åt. Vilket du väljer är alltså en smaksak. Kan du vb innan så är det nog lättare att fortsätta med vb.net... lär du dig c# så hamnar du ju å andra sidan lite närmare c++ och java syntaxmässigt och det ahr ju sina fördelar kanske.

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Tack för det svaret NETwork, och tack för länken Renholm!
Jag hade totalt missat den trots att jag sökte.. :r

Det finns ganska många felaktigheter i den där diskussionen du länkade till, vissa oemotsagda. vb.net är inte ett hobbyspråk med en massa begränsningar utan ett OO-språk med fullt stöd i ramverket. Och det säger jag inte för att jag programmerar vb.net för det gör jag inte. :)

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Ska man läsa också :)
Kikade inte så mycket på innehållet kan jag avslöja

hehe.. kan meddela att jag blev ännu mer confused nu efter att ha läst den tråden. :OO

Så här uppfattade jag tråden.. ungefär:

1. C# -> Om man vill vara hipp, cool och proffs...
2. VB -> Om man vill vara en hobbyprogrammerare..
3. VB -> Det finns tillfällen då det inte räcker till.. (ok?!??)

Det lutade först åt VB men efter att ha läst den tråden vetti sjutton.. hehe. Det verkar ju som om C# har mer än vad VB har, även att de gör samma saker.. :q

Är det en fördel att ex. läsa denna bok innan man tar itu med ex. denna bok eller eller det sk*t samma?

PatrikBMedlem sedan mars 20002 836 inlägg

Jag vill säga att den enda skillnaden mellan C# och VB är att i C# kan du sköta minneshanteringen själv, om du vill, och sedan förståss syntaxen. Annars finns det inga skillnader "what so ever". Det du kan göra i C# kan du även göra i VB, med bibehållen prestanda, OO-struktur m.m.

Sedan är det nog som du redan sa, ska man vara "hipp" ska man progga C#. Om vi väntar ett år eller mer när alla dagens VB utvecklare "hittar" till .NET så kommer den övervägande massan att vara VB.NET proggare.

Så, kontentan blir: Välj det språk som du tror att du kommer att trivas med. Skulle du sedan i ett senare skede vilja "byta" är det ju endast sytaxen som e skillnaden, du har redan lärt dig det svåra, Frameworket :e

cya,
PatrikB

en liten sak till.

Palleman, bry dig inte om den tråden. Den har diskuterats mellan hobbyproggare :e som vill vara hippa :birp

/patrikb

PatrikB: Ok, tack! :)
Det lutar lite åt VB då det känns som om det är lättare att lära sig.
(har gluttat runt på en massa .NET sidor, jag känner igen mig mer i koden där).

Tycker du/ni att det är en dum idé att inhandla bägge böckerna som jag beskrev i mitt förra inlägg..? :OO

skulle istället rekomendera Wrox böcker

Börja tex med ASP.NET using VB.NET (isbn: 186100504) gå sedan vidare med Proffessional ASP.NET

Skulle oxå rekomendera ngn bok om OOP ..... håller på och letar efter en sådan (eller så blir det kurs)

cya,
PatrikB

Är det en fördel att ex. läsa denna bok innan man tar itu med ex. denna bok eller eller det sk*t samma?

Det ena utesluter inte det andra. Men om jag säger så här... du kan ha nytta av vb.net utan asp.net, men du har ingen större nytta av asp.net utan vb.net (eller något annat programmeringsspråk). Jag föreslår att du läser den här boken istället innan du läser något annat!

...och som sagt, vb.net räcker till, det lovar jag. Men visst är det lite hippare med c#, det måste jag ju hålla med om... ;)

Aha, ok. Får glutta där.. :)
Är annars förtjust i Lär dig..-böckerna då dem är enkla att förstå..
Får la införskaffa mig i en Lär dig engelska på 3 veckor också då eller nått.. ;)

Jag var inne lite på OOP med Microsoft Visual Basic .NET och Microsoft Visual C# steg för steg eftersom den hanterar både VB och C#.. men jag funderar nu på att inrikta mig på VB så då går den bort.. så länge.. ;)

Tack för tipsen!

NETwork:
hehe, jag har bott på den sidan i ca 3 veckor.. ;)
..och gällande det där om att C# är hippare så refererar jag till PatrikB inlägg här tidigare.. §e

sgtpepperMedlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Väljer man C# får man ju fler synergieffekter än bara de att man blir hipp och cool. Man får ju även antagligen mycket lättare att läsa/lära sig C++ och/eller Java.

Visst kan man köra VB.Net, det är säkert OO och har samma möjligheter, men det är fortfarande ett Basicspråk, vill man verkligen koda Basic :q.

PaceMedlem sedan juni 20019 024 inlägg

vill man verkligen koda Basic :q.

:e

Jag gör det och det funkar för mig.

men det är fortfarande ett Basicspråk, vill man verkligen koda Basic

och med det menas? att c# oxå är ett "basic" språk då?

cya,
PatrikB

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Nej, C# är inte ett "basic-språk".

He, he .... long time no see .....

Som sagt, spelar ingen roll vilket av de språken man väljer, OM man inte har behov av att kontrollera sina pekare.

Men, vill man vara "hipp student" så finns det ju "bara ett alternativ" .....

/PatrikB

PhorpherMedlem sedan feb. 20002 300 inlägg

Appapp. Nu måste vi nog reda ut begreppen här.

visualbasic. Jag antar att det var det sgtpepper menade med ett basicspråk.

Och jag tror inte att det handlar så mycket om att vi studenter ska vara "hippa" när vi råkar vilja mecka runt med minnet själv...
För övrigt så läser man VB-kurser på högskolan också. :e

Red: Även om vissa av oss är allergiska mot VB... *hosta* ;)

147 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
144 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)