Vad är dom störst fördelarna med att gå över från traditionell ASP till ASP.NET?
Jag ser som bygger applikationerna många fördelar rent tekniskt, men om jag ska förorda för min chef (som inte kan det tekniska) att skriva om applikationerna till ASP.NET.
Vad är dom stora "fördelarna" för företaget och för användarna som besöker företagets hemsida, och som förhoppningsvis kommer att använda ASP.NET applikationerna?
Varför ASP.NET?
4 svar · 237 visningar · startad av Arne
Fördelar
- Snabbare
- Fullt stöd för webservice, så att man kan erbjuda olika tjänster.
- Snabbare utveckling då det finns fler färdiga komponenter
- Bra säkerhets lösningar
Jag tror inte de vanliga användarna märker så mycket skillnad men ni kommer kunna bygga mycket mer omfattande application med både websidor och program.
Kan inte komma på några fler icke tekniska fördelar...
Vad är det som kostar pengar? Jo, utveckling. Tiden! Något som troligtvis får din chef att dra på munnen är därför det faktum att det går betydligt snabbare at utveckla en applikation på .net (givet att det finns en initialkostnad där medarbetarna behöver lära sig tekniken, utbildas).
Det är olyckligt att göra en jämförelse mellan asp och asp.net eftersom dessa tekniker inte har så mycket mer gemensamt än namnet. Att lära sig asp.net är heller inte någon stor sak, svårigheten ligger i att utveckling på plattformen kräver ett riktigt programmeringsspråk, exempelvis c#. Bara asp.net är således inget värt utan kunskaper i objektorienterad programmering. Många som utvecklar i asp har ingen programmeringsbakgrund och då blir det ett ganska stort kliv... en c++-programmerare har således betydligt lättare att ta till sig och lära sig .net än den som tidigare arbetat med asp. Därmed inte sagt att asp-programmeraren inte kan lära sig asp.net, tvärtom! Men det kräver alltså lite mer än en tvådagarskurs.
Fler fördelar. Stabilitet. Säkerhet. Snabbhet. Styrka. Du kan göra så mycket MER! I jämförelse med .net så är asp stenålder, asp är ju för övrigt på väg att fasas ut så frågan är väl inte OM ni ska lämna tekniken utan när... dock finns det naturligtvis alternativ till .net som förtjänar att nämnas. Jag tänker på Java.
Fördelar med att använda .Net finns det miljader och några har nämts häröver.
Men vilka är nakdelarna med att gå från asp till .Net. Finns det några förutom att man måste lära sig ett nytt utvecklingsverktyg/språk och att man delvis måste göra om gamla project (även om de må vara ringa dvs inte behöva göras om alls)???
Kanske på gränsen till off topic..sorry i så fall
webbläsare
Tack för synpunkterna. Jag har hört att även .NET är mindre känslig för vilken typ av webbläsare du använder, dina applikationer ska fungera lika bra i Netscape 4.0 som i Opera 6.0 ock så vidare.
Stämmer det eller måste man hela tiden kolla applikationerna i olika webbläsare?