Jag har precis börjat kika på .NET och det är sådär rörigt just nu. Lite för rörigt så jag har lite frågor för att städa uppe i kontoret.
Det finns ju många olika sorters filer man använder i asp.net. Hur ska jag kunna veta vilken sorts fil jag ska använda till vilken sorts kod? Jo ibland säger det sig själv men, varför är det så? Antar att de olika filerna olika egenskaper? Var kan jag läsa om det?
Jag laddade hem en gästbok för att studera lite snabbt för att fatta hur systemet är. Den gästboken va på 16 filer. Min haka slog i bordet. Varför? Är det en ovanligt klumpig gästbok eller varför så många filer? Ska inte .NET va smartare? Många filer ser jag som klumpigt :l
16 filer??? Det låter mycket. Normalt så har du en .aspx-fil med din layoput och asp.net. En code-behind (.cs, .vb etc beroende på vilket programmeringsspråk) men denna använder du endast när du kompilerar, när du kör sidan ligger logiken i dina assemblys (dll-filer). Du kan ha .ascx-filer, pagelets, med tillhörande kod... det är en "webb i en webb", alltså en sida som du klistrar in på huvudsidan och som bildar en sida mot användaren. Det finns även resource-filer men det är kanske lite överkurs. Utöver detta har du global.asax och configurationsfiler, exempelvis web.config, machine.config... det finns stylesheets (.css), java (js) som bland annat används för valideringskontrollerna och en del andra filer också, om du använder access så har du ju en mdb-fil osv...
Men om du bara ska göra en enkel gästbok så räcker det alldeles utmärkt med en aspx-fil... och om du använder code-behind även en .cs/.vb som blir en --> .dll.
Code behind är enkelt uttryckt en teknik som delar upp layout (html, asp.net, javascript etc) och logik (ditt programmeringsspråk) över två olika sidor, du har alltså två olika filer som jag skrev om ovan, .aspx för layout och .vb/.cs/etc för din kod. Innan du kan köra dessa så måste du kompilera din kod till en assemply (.dll). Alltså. De filer du lägger upp för att få igång din webb är din aspx-sida och en tillhörande assembly (.dll).
Fördelen med detta då? 1) Betydligt bättre struktur. 2) Om du ska sälja din webbapplikation så ligger inte källkoden öppen (du kan tom enkelt skapa installationsfiler för din webb, precis som vilket windowsprogram som helst). 3) Om något blir fel på webservern och dina .aspx-filer av någon anledning skulle visas så finns det ändå ingen kod i dem. Samma sak om någon skulle lyckas hacka sig in på din webbserver. Men det är väl inte riktigt hela sanningen eftersom det går mer eller mindre bra att "backa" dll-filer...
256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25