webForumDet fria alternativet

är det bra?

.NET

36 svar · 843 visningar · startad av P

Medlem sedan jan. 20012 204 inlägg
Frågan#1

hmm en kompis och jag ska göra ett projekt tillsammans. Jag kan php och han asp. Vi har haft en del dirkussioner och har fortfarande inte lyckats ena oss... Kan asp.net vara ett bra altenativ?, fungerar det bra? är det något att satsa på i framtiden?

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Ska ni lära er något nytt så är, tycker jag iallafall, något område inom .Net det enda alternativet.

mm kan väl stämma... har .net framtiden för sig eller går det mot en snabb död?

Medlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Skulle gissa på allt annat än en snabb död.

hmm om ni skulle välja då?
asp, asp.net eller php ?

jo asp.net kan man köra det i win ME eller måste man ha xp/2k?

Medlem sedan maj 20021 141 inlägg

om ni kör med asp.net så måste ni väl välja mellan vb.net och c#.net oxå, lr har jag fattat fel?

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

.net ÄR framtiden, ms investerar knappast många miljarder dollar i ett projekt som går mot en säker död på kort sikt. Å andra sidan så brukar lång livslängd i datorvärlden vara allt annat än länge... :) Utom möjligen programmeringsspråk som tenderar att hålla lite längre. I jämförelse med asp (som ju redan är dött) och php så finns det betydligt mer kraft i .net.

om ni kör med asp.net så måste ni väl välja mellan vb.net och c#.net oxå, lr har jag fattat fel?

Eller något annat av alla de programmeringsspråk som stöds av .net... men vb.net och c# är ju vanligast på plattformen, antagligen följt av c++.

Du måste ha IIS5 eller senare.

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

Ekström skrev:

Skulle gissa på allt annat än en snabb död.

Och det baserar du på dina djupa kunskaper om marknaden, din yrkeskunnighet och genom sondering bland dina kontakter i branschen?

Nej, .NET kommer inte att dö ut snabbt, det är väl värt att lära sig. Men man ska kanske inte ta alla 15-åriga branschanalytikers ord på att allt annat kommer att dö ut.... Ni har liksom ingen koll, så det blir bara en aning pinsamt.

Medlem sedan juni 200032 967 inlägg

sgtpepper skrev:

Men man ska kanske inte ta alla 15-åriga branschanalytikers ord på att allt annat kommer att dö ut.... Ni har liksom ingen koll, så det blir bara en aning pinsamt.

Läs Ekströms inlägg igen. Jag tror inte det var så han menade. :)

Mvh,

Medlem sedan apr. 20007 588 inlägg

@nders skrev:

sgtpepper skrev:

Men man ska kanske inte ta alla 15-åriga branschanalytikers ord på att allt annat kommer att dö ut.... Ni har liksom ingen koll, så det blir bara en aning pinsamt.

Läs Ekströms inlägg igen. Jag tror inte det var så han menade. :)

Mvh,

Så sant, jag är bortgjord och kan tydligen inte läsa svenska... :e.

Sorry Ekström...

Medlem sedan juni 20019 024 inlägg

Håll dig till din java sgtpepper och lägg dig inte i sådant du inte behärskar. §e

måste man ha xp/win2k för .net då? finns det nått som heter asp.net? verkar bara snacka om vb och c men om det är på webben?

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

ASP.NET är inte ett språk utan en teknik. När man skriver ASP.NET program så skriver man dem i ett ASP.NET kompatibelt språk, tex VB.NET, C#, C++.NET, J# (EJ att rekomendera!) osv.

/Viktor

Medlem sedan feb. 20012 412 inlägg

Kolla på J2EE istället. Anledningar:

1. Java har funnits längre, och är därmed också stabilare samt att det har ett stort klassbibiotek.

2. Det är billigare att köra. Generellt är webhotell på linux plattform billigare än webhotell på windowsplattform. Och ska du köra på egen server, ja, då tjänar du ännu mer.

3. .NET klarar mig veterligen inget som inte Java klarar.

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Jag tänker inte starta något krig om vad som är bäst, men vad jag har sett så krävs mindra kod i .NET för att göra samma sak J2EE.

Du kan köra server hemma med .NET också, inga större problem.

Klarar J2EE av integrerar inloggning på intranät med AD? Och jag ser inte heller något Java klarar som inte .NET klarar.

Ska inte utala mig mer nu om frågan eftersom jag inte har kikat så mycket på J2EE ännu, men när jag får tid blir det nog en titt på det.

Medlem sedan mars 20023 561 inlägg

Jörgen HP skrev:

Och ska du köra på egen server, ja, då tjänar du ännu mer.

Du tjänar ingenting... Du sparar! ;)

jaja... finns inte php.NET ?

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Nej finns inget som heter så från Microsoft. Och jag tycker att PHP tillhör det förflutna, det som gäller idag är XML Webservice som både .NET och J2EE har bra stöd för.

hörde att det var någon som skulle göra php.Net jaja blir väl .NET då.... hmm skriver man det i anteckningar eller grafiskt?

Medlem sedan aug. 20021 752 inlägg

Du kan göra det grafiskt eller i anteckningar, du väljer.
Grafiska hjälpmedel är VS.NET och ASP.NET Web Matrix

/Viktor

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
139 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)