SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Försöker kontrollera om eposten är giltlig men man kan ange flera "@" eller "." och den klagar inte. Vad är fel på regexpen ?
.+[@]{1}.+\.{1}.{2,3}
R/ jag letade omkring lite och ändrade koden lite, nu funkar den men jag har vissa frågetecken.
[\w-]+@[\w-]+\.[\w-]{2,3}
Nån som vill förklara vad [\w-] betyder?
Jo jag vet:
\w Träffar vilket ord som helst, samma som [a-zA-Z_0-9]
Men vad gör minustecknat och varför inom klammrar?
Såg även att det förekommer ^ i början och $ i slutet av vissa valideringar. Känns onödigt? Eller har jag missat nåt?
Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg \ - Nästa tecken är ett speciellt tecken.
^ - Markerar början. (dvs. den inmatade strängen måste börja med nått särskilt)
$ - Markerar slutet. (dvs. den inmatade strängen måste sluta med nått särskilt)
* - Tecknet innan kan förekomma ingen eller flera gånger.
+ - Tecknet innan kan förekomma en eller flera gånger.
? - Tecknet innan kan förekomma noll eller en gång.
. - Vilket tecken som helst förutom radbrytning.
a|b - Antingen a eller b. (Eller andra tecken givetvis!)
{n} - Här representerar bokstaven n en siffra som anger det antal
gånger föregående tecken får förekomma.
{n,} - Minst det antal gånger föregående tecken får komma.
{n,m} - Tecknet får förekomma minst n antal gånger och max m antal gånger.
[xyz] - Kan matcha något av tecknena inom hakparenteserna.
[^xyz] - Kan matcha något av tecknena som inte står inom
hakparenteserna.
[a-f] - En alfabetisk serie med tecken.
[^m-z] - En alfabetisk serie med tecken som inte får förekomma.
\d - En siffra, 0 till 9.
\D - Allt utom siffror.
\s - Alla typer av blanka tecken.
\w - Alla bokstäver och siffror.
\W - Allt som inte är bokstäver och siffror.
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg Varför posta så mycket onödig kod som inte har med frågan att göra? Och vad är nåt särskilt för nåt? Börjar den med nåt så är det väl nåt. Det funkar ju lika bra utan, när bör man använda sig av det? Eller när funkar det inte när man inte har med dom?
Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg Jag har för vana att försöka vara så grundlig som möjligt. Det är inte bara du och jag som läser tråden, endel kanske läser tråden för att de söker svar på en egen fråga/fundering!
/ :f
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg ok :) men du har inte lust att hjälpa mig förstå vad "nät särkilt" är för nåt? + de frågor jag skrev ovan.
renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg Re: Validera epost
Sico skrev:
Men vad gör minustecknat och varför inom klammrar?
Om du vill validera att användarn t.ex har skrivit in en bokstav mellan b och e så skiver du [b-e], lätt och bra :)
Han-SoloMedlem sedan jan. 2001290 inlägg nÅt särskilt... det beror alldeles på vad du skriver som tecken nummer 2 i ditt reguljära uttryck...
om du t.ex. vill att din sträng ska börja med ett @ och inget annat... skriv då
^@
SicoMedlem sedan maj 20002 597 inlägg renholm:
jo men när det är \w så är det ju bokstäver och siffror. varför ha ett - på slutet då? Jag har ju inte angett mellan vilka tecken det gäller.
RobbanMedlem sedan dec. 19992 555 inlägg Det är inte helt enkelt så att minustecknet är ett minustecken? D.v.s. att det är tillåtet att ha med ett minustecken i adressen?
Så skulle det fungerat i perl i.a.f. (har inte sett definitionen i .NET). Normalt sett måste man avkoda minustecknet, men inte när betydelsen inte kan missförstås. Som när det står sist t.ex.