webForumDet fria alternativet

Validera kryss-boxar och textboxar

.NET

3 svar · 314 visningar · startad av fredrik

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg
Frågan#1

Jag har 6 kryssboxar (oberoende av varandra) där användaren måste kryssa i minst 1.

Hur gör jag detta enklast? Tidigare skulle jag gjort ett vanliga javascript och sen lagt en koll i "onSubmit" på formuläret...

Men...nu är det ju asp.net och då finns det säkerligen nåt bättre sätt...

Kan jag använda någon av validerings-kontrollerna till detta?

Vidare så skapar jag dynamiskt ett antal textbox.ar, användaren måste i detta fallet minst ange ett tal (större än 0) i en av boxarna...Går även det att kolla enkelt?

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg
Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Tack för tipset....men jag använder i nuläget ingen "checkboxlist" utan bara 6 fristående checkboxar...

Finns det nån anledning att byta (om man bortser från valideringen)?

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Ja, det tycker jag. En checkboxlist är ju mycket lättare att hantera i koden, exempelvis om du vill loopa igenom listan och plocka ut vilka som är ifyllda, annars tvingas du ju kolla varje checkbox var och en för sig. Dessutom finns ett antal "properties" som kan vara användbara, repeatdirection, repeatcolumns osv...

Jag tror tyvärr inte att det går att ha någon validationcontroll på en enskild checkbox (jag menar, om det ena alternativet inte får väljas så finns det ju ingen vits med en checkbox överhuvudtaget) och eftersom en validationcontroll alltid knyts mot en enskild kontroll så blir det nog svårt (omöjligt) att använda en enda vc på alla. Då får du antingen göra något javascript själv eller validera på servern.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)