webForumDet fria alternativet

parametrar till web control

.NETur .NET

9 svar · 269 visningar · startad av ptype

ptypeMedlem sedan juni 2002151 inlägg

Håller på och gör min första web control. Till den så skulle jag vilja ha en dynamisk parameter (ett id), enl följande:

En sida laddas där jag har en querystring id=x, och på denna sida finns en kontroll till vilken jag vill skicka vidare id-parametern.

Hur löser man detta på bästa sätt?

mvh P
:birp

GrynetMedlem sedan maj 2001329 inlägg

Kortfattat.

På sidan i tex page_load

if(Request.QueryString["ID"] != null){
  myControll.ID = Convert.ToInt32(Request.QueryString["ID"]);
}

och i kontrollen

public int ID{
  get{
    return Convert.ToInte32(ViewState["ID"]);
  }
  set{
    ViewState["ID"] = value;
  }
}

Ah, givetvis. Tack!

Men är det nödvändigt att använda Viewstate? Page_Load körs ju ändå vid varje reload.

F.ö., när bör man göra control och när bör man göra component? Som jag förstått det så är component till för större saker, som ska återanvändas oftare och kanske distribueras till tredje part?

:h

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

ViewState är inte nödvändig om du inte ska behålla datan mellan olika Page_load.

nej, precis. Men det ska jag, men å andra sidan har jag ju querystringen att tillgå vid varje reload, så...

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Varför är det så många som använder C# när de skriver .Net i det här forumet? Det är kanske en dum fråga, men iallafall.

Det är väl vanligast med VB.

Fast du kanske någongång vill göra en sida där du inte behöver querystringen och där du bara sätter värdet en gång på kontrollen. Då kan det vara nytta att använda sig av viewstate.

Och det värsta är att man tänker bah det behövs inte..tills man upptäcker att man behöver det och får göra om allt..sitter presic och gör om ett 20 tal sidor som jag aldrig trodde att man skulle behöva använda klasser till, men men att man aldrig lär sig

Angående C# vs VB.

Kommer själv från en c/c+ backgrund så därför använder jag C# får utslag på fingrarna när jag skriver VB kod ;).

Jag tror det är ganska 50-50 vilket man använder.

NETworkMedlem sedan juni 20011 732 inlägg

Varför är det så många som använder C# när de skriver .Net i det här forumet? Det är kanske en dum fråga, men iallafall.

Jag tror faktiskt inte att de flesta använder vb.net... det verkade åtminstone inte vara så vanligt bland de som först började programmera på plattformen. Sen så skriver man ju sina exempel i det språk man behärskar bäst... och eftersom c# och vb.net är så pass lika (nu menar jag inte syntaxmässigt) så förstår man nog ofta varandras kodexempel ändå! :)

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

Mmm... Så är det nog. ;)

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)