webForumDet fria alternativet

ASPNET rättigheter

.NET

2 svar · 167 visningar · startad av renholm

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg
Frågan#1

Jag har byggt en application som visar filstrukturen. Det funkar jätte bra, för bra dessutom. Det kan inte vara normalt att ASPNET ska ha tillgång till varje mapp på min hårddisk? Jag har t.ex satt Administrators, Power Users och Users på read på C: men ändå kommer jag in där ifrån min asp.net sida.

Upptäckte att ASPNET kontot låg i users gruppen och då tog jag bort den där ifrån men kunde fortfarande komma browsa C:. Något förslag på vad man kan göra? CAS?

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

MS rättigheter är inte roliga...

Testa att sätta att ASPNET kontot inte har läs rättigheter.

Alltså lägg till ASPNET som en användare på mappen med kryssa i Deny på läs och skriv rättighetern.

- M

Medlem sedan maj 2001329 inlägg

Ditt asp.net konto körs antagligen som System. Du kan ändra detta till machine, då har jag för mig att det ska få mindre rättigheter. Vill du ha ännu mindre rättigheter kan du ju skapa ett eget konto och köra asp.net procesen på det.

Dessa ändringar gör du i machine.config för hela maskinen. Minns inte exakt vart, men sök på machine eller system så hittar du snart den delen där man sätter arbetsprocessens konto.

För att det ska funka att skapa ett eget konto måste du ha några standard inställningar. Jag har skrivit i en annan tråd vad dessa var för några, men jag kan leta fram dem i morgon om du vill ha dem.

(Har för en gångs skulle inte kontrollerat att det funkar innan jag svar, men jag tror det ska göra det)

264 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)