webForumDet fria alternativet

fel när jag ska ska skapa "ASP.NET Web service"

.NET

10 svar · 206 visningar · startad av Sico

Medlem sedan maj 20002 597 inlägg
Frågan#1

Sökvägen stämmer men vad är fel?

Jag jobbar i vs.net

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Sökvägen ska vara i formen "http://localhost/..." Du måste lägga ditt projekt i en root (vilket du ju har gjort), du kan inte lägga ett projekt i vilken katalog som helst.

hmmm, jag blev inte klokare. Sökvägen till webservern ju.

Medlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Har du provat med "Frontpage Server Extensions"?

Om jag ska lägga upp ett nytt projekt mot en annan server, måste jag använda det.

eftersom jag kopplar mig mot "localhost" så är det ju ingen annan server

Medlem sedan juni 20011 732 inlägg

Hm, jag har nog fel. Det är när du skapar ett projekt som du måste ange sökvägen till webservern istället för i filstrukturen. Jag har inte heller förstått riktigt hur det där fungerar, den där rutan kommer upp för mig också slumpmässigt (???). Prova med vanliga sökvägen och frontpage extension.

Ett par ryckta citat från boken "webapps with ms vb.net and c#":

When you create a webbapplication project in vs.net the programming enviroment creates a new folder and generates a set of files. vs.net gives the folder the same name as the project and puts the folder in the rootfolder on the default web site that IIS hosts on your computer (i ditt fall heter katalogen alltså WebService1 som du säkert vet, så långt allt väl).

Adding the FrontPage server extension to the virtual folder adds a subweb. A subweb is simply a virtual folder that contains a web site. Adding the frontpage server extension to a virtual folder enables vs.net to create and maintain web applications in that folder.

Någon som förstår vad frontpage server extensions innebär utöver det som redan finns!? När du skapar ett projekt så skapas ju precis en subweb enligt definitionen ovan antar jag.

Frontpage Server Extensions funkar inte, den klagar likaväl :(

Medlem sedan maj 20012 812 inlägg

Testa att först skapa din webbplats:

Http://localhost/webservice1

och mappa den mot katalogen där programmet vill lägga filerna. (måste ha skapat detta först)
Alltså d:\web\wwwroot\webservice1

Eftersom programet inte lyckas koppla ihop dessa två själv så kanske det fungerar om du gör det...

- M

testat det för länge sen

Medlem sedan apr. 20012 266 inlägg

Kontrollera rättigheterna för ASPNET kontot. Se till att den har access till webbroten. Fast då borde den säga att det är HTTP Error 403, eller 401

Det är en win2k pro maskin och då har den väll rättigheter så det duger?

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
134 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)