Vad är det för något? Ja, jag vet att du inkluderade en länk.
Zend variant i .NET
11 svar · 364 visningar · startad av Erik Juhlin
Typ en uppsnabbare (finns det ett dylikt ord?) av PHP om jag minns rätt.
Uppsnabbare/kodskyddare. Gör det väl till en kompilerad binär fil. :)
Det finns program som "skyddar" CLR-kod, de kallas "obfuscators". Ett exempel är Wiseowl's Demeanor, se: http://www.wiseowl.com/products/Products.aspx
Men om du gör webservices/websites finns ju inte behovet av att spöka till koden.
Nja, om man installerar det på en kunds maskin så vill man kanske inte att de ska ha tillgång till källkoden.
Källkod = Källan för koden/Den ursprungliga koden
Källan försvinner när du kompilerar koden och går aldrig att få tillbaka.
Det enda du kan få tillbaka är en MSIL-kod och den är inte mycket roligare än assembler. I MSIL-koden finns dock namnen på klasserna och deras innehåll. Detta är för att man ska kunna använda komponenter i andra .NET-program utan att behöva använda sig av deklarations-filer.
Du kan förvränga namnen på klasserna och deras innehåll med s.k. obfuscators, men detta skyddar inte din källkod på något sätt, utan förvränger bara namnen.
Om man kör med CodeBehind och Affärsobjekt kompileras koden till .dll filer, och det bör vara rätt knepigt att få tag i källkoden från en .dll fil.
Om man vill skydda sina assemblies från att folk skall köra mot, använda dem utanför de program som man (utveklaren) vill att man ska använda dem, så kan man använda Strong-Named Assemblies. Dessa innehåller ett nyckel par som man måste ha för att kunna köra mot assemblyn.
Källkod = Källan för koden/Den ursprungliga koden
Källan försvinner när du kompilerar koden och går aldrig att få tillbaka.
Njaee, källkoden försvinner ju inte bara för att man kompilerar. Tack och lov.
Erik Juhlin skrev:
Nja, om man installerar det på en kunds maskin så vill man kanske inte att de ska ha tillgång till källkoden.
Det har du ju helt rätt i....
Har ni förresten provat Anakrino (http://www.saurik.com/net/exemplar/) som dekompilerar MSIL till C#? Testa exempelvis att peka ut C:\WINDOWS\Microsoft.NET\Framework\v1.0.3705\System.dll. Jag tycker det blir imponerande läsbar kod även om variabelnamnen förstås går åt skogen.