webForumDet fria alternativet

Komponenter i vbskript

6 svar · 204 visningar · startad av Gein

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

Jag har gjort mitt vbprogram som kollar lite info om en counter-strike-server med hjälp av winsock-kontrollen. Nu skulle jag vilja ha ett vbSkript som gör detta istället. Kan jag använda mej av winsock-kontrollen i ett vbskript och hur ser det ut isåfall?

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

Bygg om lite i programmet, dvs. du flyttar all kod som inte har något att göra med grafiska gränssnittet att göra till ett eget projekt. Då borde du ha alla funktioner och sub:ar som behövs i det projektet. Projektet ska vara utav typen ActiveX-DLL. Kompilera. Registrera. Använd från VBScript.

Jag tror att det bör räcka. :)

Hmm, förstår inte riktigt måste jag medge. Okej att jag ska ta bort allt som heter grafiskt, det är jag med på. Men jag får inte ens in winsock-komponenten i mitt ActiveX DLL projekt jag startade.

Hm? Den lägger du ju till via References-listan, som du säkert gjorde med ditt "riktiga" program också.

Nej? Då hämtade jag den i Compontents och drog ut den i programets form. Jag hittar inte ens winsock-komponenten i References. Där söker den efter .dll, .tlb, .olb och inte efter .ocx som winsock:en är.

r) hmm, nu lyckades jag välja den i references, men det hände inte mycket efter det.. hur kallar jag på den då? vad heter den?

Aha... Jag har inte jobbat mycket alls med VB, så jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer då.

nehe, okej, tack iaf. Någon annan som vet :q

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)