webForumDet fria alternativet

asp-net databaskoppling

9 svar · 374 visningar · startad av jake

jakeMedlem sedan sep. 2001649 inlägg

jag ska göra en länkkatalog med databaskoppling med många länkar där varje länk tilldelas ämnesid kategoriid etc...

finns det några fördelar i tex sidans laddtid att göra detta i asp.net istället för asp..

SPiNMedlem sedan mars 20007 896 inlägg

finns det några fördelar i tex sidans laddtid att göra detta i asp.net istället för asp..

Japp. Med .NET så kompileras dokumentet endast första gången det körs, så du vinner tid vid de efterföljande körningarna.

ok, är det värt det för sådana medelstora applikationer som forum och länkdatabaser etc..? eller är det främst stora applikationer som webshoppar (hmm...) som skillnaden blir märkbar...
Tror ni asp.net kommer ta över helt istället för asp..?

fredrikMedlem sedan dec. 19991 072 inlägg

Ja asp.net kommer att ersätta gamla ASP, det är däremot inget som är gjort över en natt...

Eftersom det ger prestanadeökning (bland annat, finns ju massor av annat som är fördelar med!) så är det ju en fråga som gäller alla sajter och inte bara "jättar", däremot är det kanske på större sajter som skillnaden märks av klienten, pga prestandan.

hmm om man gör en databas nu (access) med asp-koppling...
är det bara att byta ut kopplingen sedan om man byter till asp.net eller måste man göra om hela databasen..?

Vilka databaser kommer främst användas till asp.net ?

NickemannenMedlem sedan aug. 20003 575 inlägg

Databasen behöver du inte göra om, bara koden som hämtar och skriver data i databasen.

JosefMedlem sedan mars 20023 561 inlägg

I databasen finns det ju inget relaterat till ASP.NET-koden. Det är ju bara koden som är kopplad till databasen.

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Kan man använda MySQL med .NET?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

så länge du har drivisarna för MySQL datakoppling, tror den heter myodbc.

EkströmMedlem sedan feb. 20022 594 inlägg

Klart jag har MyODBC, men jag lästa i Paces tråd att det var ODBC_NET el liknande man behövde, och en massa annat skit. Så jag väntar med det tills jag kan språket lite bättre.

renholm: Kör du VB, C++ eller C#?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)