vilken menar du? den som webforum är uppbyggd av?
ungefär hur fungerar vBullentins Online funktion?
12 svar · 292 visningar · startad av Nickemannen
ungefär hur fungerar vBullentins Online funktion?
vilken menar du? den som webforum är uppbyggd av?
ja, t.ex. om den använder global.asa liknande grej..
och hur den känner av vilka användare som e
online inne i den osv
eller om den uppdaterar någon databas hela tiden om
vilka som e online. och hur det fungerar
eller på något annat sätt?
jag vet ju ett par sätt som det går, men de e ju inte
särskilt säkra eller prestanda vänliga
vBulletin har en egen tabell kallad "sessions" (av HEAP-typ för bästa prestanda) i vilken alla som är online sparas. Om t.ex. medlemmen "Kalle" är online, läggs han till i tabellen med det datum + tid han senast F5:ade (snyggt ord! :e) en sida.
Låt säga att Kalle har stängt ned webbläsaren, då uppdateras ju inte tidpunkten då han senast F5:ade. Så när nästa användare, Olle, kliver in på vBulletin, tas alla inaktiva användare bort innan de nya läggs till. Och eftersom Kalle inte varit inne på vBulletin på 15 minuter tas han bort ur tabellen, innan Olle läggs in.
Okej, så det är en tids grej som inte är så exakt då..
okej det var det jag ville veta.. hehe jag trodde det var en sådan där spiksäker grej...
F5:ade
[/CIITAT]:e
sjyst ord, borde läggas till på svenska internet's ordbok om det
nu finns någon sådan
Nickemannen skrev:
Okej, så det är en tids grej som inte är så exakt då..
okej det var det jag ville veta.. hehe jag trodde det var en sådan där spiksäker grej...
På vilket sätt är den inte spiksäker?
Att så fort någon sticker så försvinner den direkt...
jag kanske formulerade mig fel.. med spiksäker
nu e det ju 15 minuters dröjesmål eller hur lång tid det nu
e, du kanske tog 15 minuter som någon fingerad.
Nej, ingen användare försvinner direkt när man lämnar sidan. Det är i princip omöjligt med webben eftersom när sidan laddats klart har användaren stängt kontakten med webservern tills nästa sida laddas.
Vill man tvinga användaren att logga ut får man göra det på klientsidan eller liknande.
jupp, det e som jag trodde.. men man vet aldrig vBulletin kanske hade kommit på någon sjyst revolutionerande grej
Det går inte.
När man kommer in på sidan reggas det i db'n att man är online i forumet sedan när användaren lämnar sidan exekutas ett javascript unload i body som öppnar ett popup som reggar att man lämnar sidan och sedan stängs popupen så fort det är regget. Då kan man nog få rätt exakt.
Renholms idé är inte dum, men då "måste" man ha en sida med frames(inget större fel på frames men...) för annars så sätts man till offline varje gång som man byter sida. ;)
Om man inte sätts till online igen dvs men det blir nog ganska segt...
frames är inte så nödvändigt eftersom när man byter sida går så fort så jag tror inte det märks att personen blir offline om inte någon annan person byter sida typ exakt samtidigt o laddar sin sida direkt efter den första personen blivit avreggad för då kommer den andra personen inte se den första personen. puh, invecklat? :)