Om jag har en string som innehåller "form1.text1.text" och jag har en string till som innehåller "KALLE" och jag vill att KALLE ska hamna i objectet form1.text1.text........
Hur gör jag då ???????????? :q
4 svar · 201 visningar · startad av roj
Om jag har en string som innehåller "form1.text1.text" och jag har en string till som innehåller "KALLE" och jag vill att KALLE ska hamna i objectet form1.text1.text........
Hur gör jag då ???????????? :q
Du skriver:
dim strTemp as String
strTemp = "KALLE"
form1.text1.text = strTemp
Var det det där du menade?
Hmm nää.. Om jag nu har en databas som innehåller stringarna som anger olika fält.. Och sen vill jag loppa igenom alla register i databasen och jag får då på så sätt en variabel sträng vid namn "mitttextfält" som innehåller olika namn så som "form1.text1.text" och "form2.text1.text" men nu vill jag använda denna variabeln till det den skall användas till nämligen indexera fälten form1.text1.text så att jag kan skriva "mitttextfält" = "KALLE" och då skall KALLE hamna i form1.text1.text fältet i programet och nästa gång så skall det hamna någon annanstans beroende på vad min variabel anger..
Phuu det va svårt att förklara.. =)
Jag vet inte om det går, men du kan ju alltid pröva följande:
Dim mittTextFalt As TextBox
Set mittTextFalt = form1.text1
mittTextFalt.Text = "Kalle"
Textboxen är ju ett objekt, så det skulle kunna gå. Men med strängen i sig själv tvivlar jag på att det funkar.
Det är samma sak som jag också from fram till. Det går bra att använda set men jag kom inte på något sätt att hämta objektet med hjälp av namnet... tyvärr... om ni hittar lösningen på nåt annat ställe, skulle ni kunna posta den här för jag vill gärna se lösningen jag också.