webForumDet fria alternativet

Trädstruktur

.NETur .NET

3 svar · 257 visningar · startad av kristoffer

kristofferMedlem sedan juni 20001 257 inlägg

Finns det något fiffigt sätt att ge en DataGrid en trädstruktur. Exempel: Jag listar alla avdelningar på ett företag, om användaren klickar på en avdelning dyker dess underavdelningar upp, osv.

TreeView fungerar bara i Windows Forms?

Man kan ladda ned Microsoft Internet Explorer WebControls Version 1.0 på http://msdn.microsoft.com/downloads/default.asp?url=/downloads/samples/internet/asp_dot_net_servercontrols/webcontrols/default.asp

Innehåller TreeView, ToolBar, TabControl, och Multipage user interface (UI) element.

Kanske den här TreeView kan integreras i en DataGrid?

renholmMedlem sedan apr. 20012 266 inlägg

du kan ha en DataList med en ItemTemplate och en SelectedItemTemplate där ItemTemplate innehåller så de ska se ut när man inte klickat på någon avdelning, SelectedItemTemplate innehåller en DataGrid eller en DataList som visar alla under avdelningar. så när man klickar på en knapp som finns i ItemTemplate körs en function som selectar rätt rad i DataListen och då hämtas SelectedItemTemplate och då visas din datalist/datagrid med under menyer. har kod om du vill se :)

Hm. Nu har jag ju använt en DataGrid och i en TemplateColumn i den ytterligare en DataGrid. Nästlat alltså. DataGrid har inte egenskapen SelectedItemTemplate, jag måste alltså använda en DataList om jag vill göra så som du sade?

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.29ac60f6
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)